Vuoden tiepalvelumies toivoo huomaavaisuutta liikenteeseen

15.6.2016, klo 14.29

Kempeleläinen Marko Laine on valittu Vuoden tiepalvelumieheksi Autoliiton tiepalvelupäivillä Hyrynsalmella.

Autoliiton vuotuisia tiepalvelupäiviä vietetään tänä viikonloppuna 17.-19.6. Hyrynsalmen Ukkohallassa. Jo 48. kertaa järjestettävien tiepalvelupäivien avajaisten yhteydessä julkistettiin perinteiseen tapaan myös Vuoden tiepalvelumies. Arvonimen sai kempeleläinen Marko Laine. Laine on aktiivinen ja esimerkillinen toimija, joka tiepalvelumiehen tehtävien lisäksi toimii Pohjois-Pohjanmaan piirin tiepalveluasiamiehenä ja Autoliiton Oulun osaston puheenjohtajana sekä kouluttaa niin tiepalvelumiehiä kuin muitakin henkilöitä liikenteenohjaajiksi.

Vanhempien esimerkillä

Laine päätyi tiepalvelumieheksi 18 vuotta sitten muutettuaan Kuusamosta Mikkeliin.

”Aiemmin minulla ei ollut aikaa tälle harrastukselle, vaikka mieli oli tehnyt aloittaa. Olen touhunnut koneiden kanssa lapsesta pitäen ja auttamisen halu on myös kova. Omille vanhemmilleni olen kiitollinen, sillä heiltä olen oppinut vapaaehtoisuuden ja talkootöiden merkityksen. He olivat aina urheiluseuran talkooporukoissa mukana”, Laine kertoo tiepalvelu-uran alkuvaiheita.

”Nyt tästä on tullut koko perheen elämäntapa. Minulla on kolme-, viisi- ja yhdeksänvuotiaat lapset ja vaimo, jotka ymmärtävät, että kun puhelin soi, niin isi lähtee tienpäälle auttamaan. Lapsetkin ovat monesti keikoilla mukana, jos avustuspaikka on turvallinen.”

Vilkkuvalo varoittaa poikkeustilanteesta

Tiepalvelumiesten, poliisien, palomiesten ja muiden mahdollisesti tien päällä työskentelevien puolesta Laine peräänkuuluttaa liikenteeseen enemmän pelisilmää. Tielläliikkujien pitäisi huomioida paremmin tilanteet, joissa pientareella on avustus käynnissä.

”Toivoisin ihmisten ymmärtävän, että vilkkuvalot varoittavat aina jostakin poikkeuksellisesta. Silloin on hiljennettävä vauhtia ja jätettävä riittävästi etäisyyttä. Viime syksynä moottoritiellä avustuspaikan ohi ajaneen auton peili osui minua käteen. Se pisti kyllä miettimään”, Laine toteaa.

Vuoden tiepalvelumies kehottaa ihmisiä myös pitämään autonsa huollettuina ja huolehtimaan turvalaitteiden käytöstä.

”Huollot on syytä tehdä ajallaan niin uusille kuin vanhemmillekin autoille. Sillä välttää monta ongelmaa. Turvalaitteet, kuten turvavyöt ja lasten turvaistuimet on tarkoitettu käytettäviksi. Aika usein näkee autoja, joissa lapset eivät ole mitenkään kiinnitettyinä.”

Lisätietoja:

Autoliitto, Teppo Vesalainen, koulutuspäällikkö