Valmistaudu hiihtolomamatkalle huolellisesti

9.2.2017, klo 14.57

Koulujen hiihtolomat käynnistyvät tuota pikaa. Turvallisen perillepääsyn varmistamiseksi Autoliitto kehottaa kiinnittämään huomiota auton ja suksiboksin pakkaamiseen sekä valmistautumiseen niin auton kuin ajoaikataulujenkin osalta.

Autojen pidentyneet huoltovälit korostavat huoltojen välillä tehtävien tarkastusten merkitystä. Autosta tulisi säännöllisesti tarkastaa moottoriöljyn, jäähdytinnesteen sekä jarrunesteen määrät sekä täyttää lasinpesusäiliö riittävästi pakkasta kestävällä nesteellä. Samalla on syytä puhdistaa tuulilasi myös sisäpuolelta ja varmistaa pyyhkijänsulkien kunto sekä valojen toiminta.

”Kuljettajan on tunnettava valojen toimintaperiaate eli tiedettävä, missä valokatkaisimen asennossa myös auton takavalot palavat”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Kun auto kuormataan täyteen ihmisiä ja tavaraa, on myös rengaspaineet nostettava kuormitusta vastaaviksi.

Suksiboksi on asennettava katolle huolellisesti. Liian edessä oleva suksiboksi saattaa irrota ilmavirran kammetessa sitä suunniteltua enemmän. Liian takana oleva kuljetuslaatikko taas vaikeuttaa auton tavaratilaan pääsyä estämällä takaluukun aukeamista. Vinoon katolle asennettu boksi puolestaan lisää entisestään ilmanvastusta ja ujeltaa ikävästi. Sekä suksiboksin että taakkatelineiden kiinnitys on tarkastettava säännöllisesti.

Myös tavaroiden pakkaaminen on syytä tehdä harkiten. Suksien paikka on suksiboksissa. Mikäli boksiin kuormataan muuta tavaraa, sen tulee olla kevyttä. Näin auton painopiste ei nouse tarpeettoman korkealle ja autoa on turvallisempi sekä helpompi hallita. Suksiboksiin tehtävän kuorman painon tulisi jakautua tasaisesti molemmille taakkatelineille. Kaikki suksiboksissa olevat tavarat on lisäksi syytä tukea ja sitoa huolellisesti. Kuljettajan on myös syytä muistaa esimerkiksi parkkihalliin ajettaessa, että auto on boksin kanssa tavallista korkeampi.

Matkatavaroiden paikka on tavaratilassa, ei matkustamossa. Tavaroiden paikallaan pysyminen varmistetaan tukemalla ne huolellisesti. Kuorman korkeus ei saa ylittää takapenkin selkänojaa, jotta tavarat eivät lennä äkkijarrutuksessa tai törmäyksessä auton matkustamoon. Mikäli tavaratilaa joudutaan laajentamaan takaistuimen selkänojia kaatamalla, on tavaroiden paikallaan pysyminen varmistettava asianmukaisella sidonnalla.

”Autoon sisälle ei tulisi ottaa muuta kuin aivan välttämättömät käsimatkatavarat ja nekin tulisi säilyttää asianmukaisesti matkustamon säilytystaskuissa ja lokeroissa”, Vesalainen neuvoo.

Varsinkin pidemmälle hiihtolomamatkalle on tärkeää lähteä hyvin nukutun yön jälkeen levänneenä mieluummin kuin suoraan pitkän työpäivän jälkeen.

”Etelästä rankan työviikon päätteeksi läpi yön Lappiin ajava ei varmasti nauti ensimmäisistä lomapäivistään yhtä paljon kuin sellainen, joka on taittanut taivalta päiväsaikaan, vuorokausirytmin sekoamatta”, Vesalainen painottaa.

Suksiboksin ja auton pakkaaminen