Turvaistuintestissä hittejä ja huteja

26.5.2020, klo 10.26

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä 22 istuinta sai hyvän, seitsemän tyydyttävän ja yksi välttävän arvosanan. Yksi turvakaukalo saavutti erinomaisen yleisarvosanan ja kaksi istuinta hylättiin. Toinen hylätyistä sisälsi liikaa kemikaaleja ja toinen ei kestänyt törmäystestiä.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa kevään turvaistuintestissä annettiin yhteensä 33 arvosanaa. Turvakaukalot, jotka ovat hankittavissa sekä isofix-telakan kanssa että ilman on testattu molemmilla vaihtoehdoilla ja kummallakin on oma tuloksensa. Tällaisia kaukaloita olivat Bébé Confort Coral sekä sen identtinen sisarmalli Maxi-Cosi Coral, Joie i-Snug, Nuna Pipa Next ja Silver Cross Dream.

Testin positiivisimmasta tuloksesta vastasi tällä kerralla 40–85 cm:n mittaisille lapsille tarkoitettu turvakaukalo Silver Cross Dream. Dream i-Size -telakan kanssa käytettynä kaukalo sai erinomaisen yleisarvosanan vasta 11:ntenä istuimena turvaistuintestin 17-vuotisen historian aikana. Testiä on tiukennettu vuosien saatossa useaan otteeseen, mikä nostaa tuloksen arvoa. Ilman telakkaa Silver Cross Dream sai hyvän yleisarvosanan. Suurin ero tulosten välillä tuli väärinasentamisen riskissä, joka on isofix-telakan kanssa hyvin pieni.

”Vain oikein asennettu istuin suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Isofix-kiinnitys vähentää asennusvirheiden mahdollisuutta. On kuitenkin hyvä huomioida, että se ei ole mikään turvallisuustakuu, kuten tämänkertainenkin testi osoitti”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Testissä heikon yleisarvosanan saivat isofix-istuimet Babyauto Buddy i-Size sekä Tex Baby Eris i-Size. Babyauton heikko arvosana johtui kankaan liian suuresta palonestoainepitoisuudesta (TDCP) ja Tex Baby ei puolestaan kestänyt etutörmäystestiä. Tex Babyn valjaiden lukko aukesi 15 kilon painoisella koenukella tehdyssä törmäystestissä ja nukke sinkoutui istuimesta.

Noin 1–12-vuotiaille (9–36 kg) tarkoitettu auton turvavöillä kiinnitettävä Osann Flux Plus oli myös etutörmäystestissä aivan äärirajoilla. Istuimen selkänoja vahingoittui erittäin pahoin, kun testi tehtiin 15 kilon painoisella koenukella. Koenuken pää liikkui pitkälle eteenpäin ja nukesta mitatut kuormitusarvot viittasivat hieman kohonneeseen loukkaantumisriskiin. Istuin sai etutörmäystestistä välttävän arvosanan, joka jäi myös yleisarvosanaksi. Istuimen isofix-versio Osann Flux Isofixissa ei vastaavaa ongelmaa ilmennyt ja sen etutörmäystesti- sekä yleisarvosana oli tyydyttävä.

Kestopuheenaihe turvaistuinten ympärillä on lapsen matkustussuunta. Autoliitto suosittelee, että lapsi matkustaisi selkä menosuuntaan niin pitkään kuin se suinkin on mahdollista.

”Kaikissa etutörmäyssuojaltaan erinomaiseksi arvioiduissa istuimissa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan. Tällöin istuin suojaa etutörmäyksessä koko vartaloa eikä pää pääse retkahtamaan. Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpää retkahduksen välttäminen on”, Tolvanen toteaa.

Turvaistuinkohtaiset arviot

TURVAISTUINTESTIN TULOSTAULUKKO

PDF icon tulostaulukko_kevat_2020.pdf

Yksityiskohtainen tulostaulukko (vain jäsenille)