Turvaistuintesti kannustaa valmistajia parantamaan

25.10.2022, klo 09.05

Autoliiton julkaisemassa syksyn turvaistuintestissä arvioitiin kaksikymmentä istuinta. Testattujen joukossa oli kaksi aiemmin testin reputtanutta istuinta, joihin valmistaja on tehnyt nyt parannuksia.

Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 20 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta. Istuimista 11 sai kokonaisarvosanan hyvä ja kahdeksan tyydyttävä. Yksikään istuin ei saanut hylättyä arvosanaa varsinaisissa kolaritesteissä, mutta Jané Koos i-Size R1 istuimen päälliskankaissa oli liian suuria pitoisuuksia naftaleenia ja palonestoainetta, minkä takia istuin sai kokonaisarvosanan heikko.

Kaksi istuinvalmistajaa on reagoinut edellisissä testeissä saamiinsa huonoihin tuloksiin ja kehittänyt istuimista uudet versiot. Nyt tehdyt testit vahvistavat, että kumpikin uudistettu istuin on edeltäjäänsä parempi.

Chicco Kiros i-Size ­–turvakaukalo irtosi keväällä 2021 tehdyn testin etutörmäyskokeessa Kiros i-Size -isofix-telakastaan. Uudempi Chicco Kiros Evo i-Size –istuin Kiros Evo i-Size –telakkaan kiinnitettynä läpäisi tämän törmäystestin hyvin arvosanoin. Istuin sai myös kokonaisarvosanan hyvä.

Keväällä 2022 testatun Lionelo Antoon RWF -istuimen päälliskankaassa oli puolestaan liian suuri pitoisuus palonestoaineita TDCP ja TCPP, joita kumpaakin pidetään syövän syntymistä edistävinä kemikaaleina. Uudistetusta Lionelo Antoon Plus -istuimesta ei löydetty mitään haitallisia kemikaaleja. Lionelon kokonaisarvosana testissä oli tyydyttävä.

Chicco on ilmoittanut tarjoavansa aiemman testin reputtaneen turvakaukalon hankkineille asiakkailleen mahdollisuutta vaihtaa kaukalo veloituksetta uudistettuun versioon. Lionelo Antoon RWF -istuimen ostaneet saavat puolestaan halutessaan uuden päälliskankaan.

”Kaikki turvaistuintestissä mukana olevat istuimet ovat läpäisseet EU:n tyyppihyväksynnän asettamat vaatimukset. Lakisääteisiä vaatimuksia tiukemmat testikriteerit kannustavat valmistajia kuitenkin panostamaan entistä voimakkaammin tuotteidensa turvallisuuteen”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

”Turvaistuintestin vaikutukset ovat samoja kuin autojen kolariturvallisuutta arvioivan Euro NCAP -testin. Esimerkiksi monet turvavarusteet, kuten ajonvakautusjärjestelmä, ovat yleistyneet uusissa autoissa Euro NCAP:n vaatimusten ansiosta paljon ennen kuin niistä on tullut lakisääteisiä. Samaan tapaan menestyäkseen turvaistuintestissä istuimen on pärjättävä myös sellaisissa osioissa, joita ei tyyppihyväksynnässä välttämättä vielä vaadita.”

PDF icon _turvaistuintesti_syksy_2022_tulostaulukko.pdf

www.autoliitto.fi/turvaistuintesti