Topi Talvitiestä Vuoden tiepalvelumies 2019

15.6.2019, klo 14.41

Tamperelainen Topi Talvitie valittiin tänään Vuoden tiepalvelumieheksi valtakunnallisilla tiepalvelupäivillä Jämsän Himoksella.

Autoliiton Vuoden tiepalvelumieheksi valitaan vuosittain henkilö, joka on toiminut aktiivisesti ja esimerkillisesti tiepalveluharrastuksen parissa. Tuore Vuoden tiepalvelumies Topi Talvitie on ammatiltaan vanhempi mekaniikkasuunnittelija, joten tekninen osaaminen on jo työnkin puolesta hallussa. Autoliiton tiepalvelumiehenä hän on toiminut vuodesta 2010. Talvitie tunnetaan alueellaan tiepalvelutoiminnan lisäksi innokkaana talkoolaisena Autoliiton tapahtumissa. Hän on ollut myös jäsenenä tiepalvelutoimikunnassa sekä edustanut Autoliittoa kansainvälisissä tiepalvelukilpailuissa.

Talvitie kiinnostui tiepalvelutoiminnasta kuultuaan mukana olevan kaverinsa positiivisista kokemuksista. Harrastus vaikutti sellaiselta, jossa auttamishaluinen sekä autonkorjaus- ja asiakaspalvelutaitoinen aktiivinen harrastaja pääsisi hyvin toteuttamaan itselleen tärkeitä asioita ja arvoja.

”Erityisen palkitsevaa tiepalvelutoiminnassa on, kun saa ratkaistua asiakkaan ongelman. Joskus ratkaisuna voi olla auton toimintakuntoon saattaminen ja joskus taas esimerkiksi korvaavan kuljetuksen ja hinauksen järjestäminen. Tavoitteena on aina hyvä asiakaskokemus eli ongelmista huolimatta tyytyväinen asiakas”, Talvitie kertoo.

Kesälomaliikenteeseen Vuoden tiepalvelumiehellä on yksi keskeinen ja kattava vinkki – varautuminen.

”Matkalla voi sattua mitä tahansa. Jos esimerkiksi aikataulusta on tehty liian tiukka, johtavat yllättävät vastoinkäymiset erittäin todennäköisesti myöhästymiseen, mikä taas lisää mielipahaa ja sotkee suunnitelmia vielä entisestään”, Talvitie muistuttaa.

Autoliiton muistilista kesälomamatkalle

• Huollata auto huolto-ohjelman mukaan ja testauta samalla myös akun kunto.
  • Teetä ilmastointihuolto kahden vuoden välein.
  • Tarkista moottoriöljyn sekä jäähdytin- ja jarrunesteiden määrät myös huoltojen välillä ja lisää niitä tarvittaessa.
  • Täytä lasinpesunestesäiliö kesäkäyttöön tarkoitetulla nesteellä.
  • Tarkasta renkaiden kunto ja hanki uudet renkaat ajoissa.
  • Tarkasta rengaspaineet kuukausittain sekä kuormitusta olennaisesti muutettaessa.
  • Tarkasta valojen toiminta.
  • Puhdista tuulilasin sisä- ja ulkopinnat.
  • Uusi raitoja tai kalvon jättävät pyyhkijänsulat, ellei ongelma korjaannu puhdistamalla.
  • Ota vara-avaimet mukaan matkalle.
  • Tankkaa ajoissa.