Sähköautoilijoiden tietopankki, koeajo- ja käyttötestit ja päästökompensaatiomahdollisuus palvelemaan autoilijoita

21.3.2022, klo 11.34

Autoliiton verkkosivujen sisällöt tarjoavat erityisesti tuoreille sähköautoilijoille vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Sivuston kautta autoilijoille tulee myös mahdollisuus halutessaan kompensoida päästöjään kotimaisiin hiilinielukohteisiin.

Autoteollisuudelle asetetut erittäin tiukat päästörajat ovat vauhdittaneet uusien sähköautojen tuomista markkinoille ja moni autonvalmistaja on ilmoittanut luopuvansa kokonaan polttomoottoriautojen tuotannosta vielä tämän vuosikymmenen puolella. Tieliikenteen päästövähennystavoitteet puolestaan vauhdittavat sähköautojen käyttöönottoa myös Suomessa.

Sähköautoiluun siirtyminen herättää kuluttajissa runsaasti kysymyksiä, joita perinteisesti ei ole tarvinnut miettiä. Sähköautojen ominaisuudet ja erityisesti lataamiseen ja latausverkostoon liittyvät asiat vaativat hieman perehtymistä.

Erityisesti tuoreille sähköautoilijoille ja ensimmäistä sähköautoa harkitseville Autoliitto on koonnut verkkosivuilleen sähköautoilijan tietopankin. Tietopankkiin on koottu autoilijalle hyödyllistä tietoa, Moottori-lehden yleisartikkeleita sähköautoiluun liittyen sekä koeajo- ja käyttötestituloksia, suoria linkkejä erilaisiin sähköautoiluun liittyviin tietolähteisiin sekä vinkkejä sähköautoilijalle.

Tietopankkia päivitetään ja kehitetään koko ajan muun muassa jäseniltä tulevien kysymysten ja toiveiden perusteella.

Tietopankki löytyy osoitteesta www.autoliitto.fi/sähköautoilu, ja se on avoin kaikille.

Maailman suurin sähköautotesti

Sähköautoista kiinnostuneita palvelee myös Autoliiton ja sen norjalaisen sisarjärjestö NAF:n solmima yhteistyösopimus koskien NAF:n tekemää maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa. Autoliitto on testin virallinen yhteistyökumppani ja julkaisee tulokset Suomessa. Testausohjelmassa läpikäydään markkinoilla olevat sähköautot, niiden todelliset ajomatkat ja akuston latausajat sekä -tehot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa. Vuoden 2022 ensimmäinen testi tehtiin tammikuussa kaikkiaan 31 eri sähköautomallilla. Autoliitto julkaisee testituloksia kevään aikana Moottori-lehden numeroissa sekä verkossa. Ensimmäiset tulokset julkaistiin Moottori-lehden numerossa 3/2022, joka ilmestyi 23.2.2022. Keskiviikkona 23.3.2022 ilmestyvässä Moottorissa julkaistaan sähköautojen pikalataustestin tulokset.

Päästökompensaatiokauppa Autoliiton sivuilla

Valtaosa suomalaisista pyrkii mahdollisimman kestäviin valintoihin elämän kaikilla osa-alueilla. Päästöjen kompensointi on ollut tuttua jo muun muassa lentomatkojen kohdalla. Autoliitto tarjoaa jäsenilleen henkilöauton hiilidioksidipäästöjen kompensaatiokaupan, jonka avulla voi helposti halutessaan kompensoida yksittäisen lomamatkan tai kesäkauden ajot, tai vaikka koko vuoden autoilusta aiheutuneet päästöt. Kompensaatio tehdään standardoituja kotimaisia hiilinielukohteita käyttäen yhteistyössä alan asiantuntijayhtiö Green Carbon Finland Oy:n kanssa.

Autoliitto osallistuu jäsentensä tekemiin kompensaatioihin kymmenen prosentin osuudella.

Päästökompensaatiokauppa löytyy osoitteesta www.autoliitto.fi/kompensaatio.