Rikosuhrimaksun kerääminen alkaa joulukuussa

29.11.2016, klo 15.45

Rikosuhrimaksun kerääminen alkaa torstaina. Suurin osa maksuista kerätään rikoksista, joissa ei ole uhria. Autoliiton mielestä tarpeellinen rikosuhripäivystys pitäisi kustantaa verovaroin.

Joulukuun alusta alkaen muun muassa ylinopeuksista määrättävien päiväsakkojen päälle tulee nk. rikosuhrimaksu, joka on suuruudeltaan joko 40 tai 80 euroa. Kyseessä on asia, joka oli ensimmäisen kerran lausuntokierroksella jo kaksi vuotta sitten. Rikosuhrimaksulla on tarkoitus rahoittaa rikosuhripäivystys ja siihen liittyvät palvelut. Eli rikollisten olisi tarkoitus maksaa uhreilleen aiheuttama tukipalveluiden tarve.

Hallitus kuitenkin tuli siihen johtopäätökseen, että jos rikosuhrimaksua perittäisiin vain rikoksista, joissa on uhri, ei rahaa kertyisi tarpeeksi. Tieliikennerikokset ovat tyypiltään rikoksia, joiden osuus rikosuhritoiminnan kysynnästä on vähäinen, mutta joiden maksuosuus koko järjestelmän rahoittamisesta on korkea. Hallituksen arvion mukaan puolet maksuista kerätään tieliikennerikoksista ja oletettavasti todellisista, eli perityksi saaduista maksuista osuus on vielä merkittävästi suurempi. Oletettavasti tukipalveluja kuitenkin käytetään pääsääntöisesti henkirikosten ja perheväkivaltarikosten yhteydessä.

”Rikosuhrimaksu on hyvä esimerkki siitä, miten maksusta tehdään vero tai lisärangaistus”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

”Sinänsä tarpeellinen rikosuhripäivystys ja siihen liittyvät palvelut pitäisi rahoittaa valtion yleisestä budjetista, ellei maksua voida kohdistaa nyt esitettyä tarkemmin rikoksiin, joissa on uhri tai jotka työllistävät rikosuhritoimintaa.”

Autoliiton lausunto eduskunnan lakivaliokunnalle 3.2.2015