Rikesakko tulee entistä kevyemmin

30.9.2016, klo 15.26

Lievästä ylinopeudesta tulee huomisesta alkaen entistä helpommin rikesakko.

Poliisin puuttumiskynnystä ylinopeuksiin alennetaan huomenna lauantaina yhdellä kilometrillä tunnissa. Kun ennen rikesakko kirjoitettiin 8 km/h ylinopeudesta, tulee sakko huomisesta alkaen 7 km/h ylinopeudesta.

Muutosta on perusteltu liikenneturvallisuuden parantamisella, mutta totuus löytyy kuitenkin valtion budjetista. Viime syksyn sakkojen rankan korotuksen jälkeen autoilijoiden kaasujalka on keventynyt eikä sakkoja ole kertynyt budjetoituun tahtiin. Tämän lisäksi tälle vuodelle kaavailtu sakkojen kiristäminen entisestään jäi eduskunnan perustuslakivaliokunnan hampaisiin, koska hallitus perusteli sakkojen korottamishaluja ainoastaan valtiontalouden paikkaamisella. Hallituksen esityksessä erikseen mainittiin, että liikenneturvallisuuskehitys eikä rikollisuustilanne edellyttäisi sakkojen korottamista.

Onnettomuudet, joissa lievä ylinopeus on syynä, eivät ole lisääntyneet eivätkä Liikenneviraston mittaamat keskinopeudet liikennevirrassa ole nousseet. On totta, että mitä alemmat nopeudet, sen lievemmät seuraukset, mutta matka-ajoilla on merkityksensä kaikissa liikennemuodoissa. Viime vuonna tehdyt sakkojen korotukset ovat myös alentaneet nopeuksia.

Autoliitto painottaa, että nopeusrajoitukset on tehty noudattamista varten eikä ylinopeutta pidä ajaa. Tekojen yleisvaarallisuuden ja niistä saatavan rangaistuksen tulee kuitenkin olla yhteydessä toisiinsa. Hyvässä liikennejärjestelmässä säännöt, seuraamukset ja niiden valvonta ovat tasapainossa. Liikennerikkomuksista annettavat seuraamukset pitää olla suhteessa kaikkiin muihin rikoksiin.

Autoliitto ennakoi jo viime vuonna oikeusministeriölle antamassaan lausunnossa seuraavia askeleita, jos sakoista ei saadakaan budjetoituja tuloja. Ne olivat puuttumiskynnyksen alentaminen, sakkojen korottaminen entisestään, valvonnan keskittäminen paikkoihin, joista saadaan paras tuotto liikenneturvallisuushyötyjen sijaan sekä alentaa nopeusrajoituksia ja saada sitä kautta useammat ihmiset rikkomaan sääntöjä.