Pienillä tarkistuksilla voi välttää ison harmin hiihtolomamatkalla

17.2.2021, klo 14.32

Onnistuneen hiihtoloman varmistamiseksi kannattaa tehdä muutama tarkistus jo ennen matkalle lähtöä. Myös matkan katkeamiseen on syytä varautua etukäteen.

Talvilomakausi käynnistyy tulevana viikonloppuna, kun Etelä-Suomen kouluissa alkavat hiihtolomat. Lapin hiihtokeskukset ovat tänä vuonna aiempaakin houkuttelevampi kohde, koska ulkomaille ei käytännössä voi matkustaa. Suuri osa lähtee matkaan henkilöautolla.

Pitkälle matkalle on syytä lähteä hyväkuntoisella ja huolletulla autolla. Vaikka auto olisi juuri huollettu, kannattaa kuitenkin käydä läpi lyhyt tarkistuslista ennen matkaa.

”Lasinpesunestesäiliö pitää täyttää ennen matkaa ja huolehtia, että neste on riittävän pakkaskestävää. Myös jäähdytinnesteen määrän tarkistaminen on suositeltavaa”, Autoliiton matkanjatkamispalveluista vastaava operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen muistuttaa.

Vaikka varsinkin uudemmat autot varoittavat öljyn määrän laskiessa, on öljyt syytä tarkistaa ihan konkreettisesti tikusta. Monen matka on keskeytynyt turhaan siihen, kun varoitusta öljyn alhaisesta määrästä ei olekaan tullut ajoissa. Samalla seurauksena voi olla kallis moottoriremontti.

”Öljyä voi joutua lisäämään myös huoltojen välillä. Mukana kannattaakin pitää litran pullo samaa öljyä kuin mitä moottorissa jo on, jotta sitä voi tarvittaessa lisätä”, Oksanen toteaa.

Rengasrikot ovat varsin yleinen matkan keskeytymisen syy niin kesällä kuin talvella. Liian alhaiset rengaspaineet lisäävät rengasrikon riskiä. Kun auto pakataan täyteen tavaraa, pitää renkaisiin lisätä ilmaa. Lisäksi kylmä ilma alentaa rengaspaineita.

”Jos matkaan lähdetään oikeilla paineilla lämpimästä parkkihallista, niin pohjoisen paukkupakkasissa renkaissa voikin olla jo 0,3–0,5 baria liian vähän ilmaa. Paineet on siis hyvä tarkistaa tankkaustauolla, jos lämpötila on laskenut huomattavasti”, Oksanen sanoo.

”Varautumiseen kuuluvat myös vararenkaan kunnon tarkistaminen sekä mahdollisten lukkopulttien avaimen ja varapyörän kiinnittämiseen soveltuvien pulttien tai muttereiden pakkaaminen mukaan.”

Sähköautot eivät erotu joukosta

Moni on epäillyt sähköautojen toimivuutta kovilla pakkasilla, mutta Autoliiton avustuksissa sähköautot eivät erotu joukosta.

”Sähköautoissa ei ole pakkasessa jähmettyvää moottoriöljyä eikä polttoaine jäädy, joten sähköautot ovat sinällään aika toimintavarmoja. Haasteita aiheuttavat sitten toimintamatkan lyheneminen pakkasella sekä autojen latauksessa ilmenevät ongelmat”, Oksanen sanoo.

Matkan mahdolliseen keskeytymiseen pitää varautua etukäteen ainakin pitämällä lämpimät vaatteet ja heijastinliivit käden ulottuvilla eikä alimmaisena tavaratilassa. Ja tietenkin matkanjatkamispalvelun puhelinnumero on syytä olla puhelimen muistissa, jotta sitä joudu hädän hetkellä alkaa etsiä. Autoliitolta voi tilata tiepalveluapua myös mobiilisovelluksella, joka on veloituksetta ladattavissa sovelluskaupoista.

”Samassa ajassa, missä hoidamme yhden puhelun, pystymme käsittelemään kolme sovelluksen kautta tulevaa avustustapausta. Sovelluksen kautta saamme myös avuntarvitsijan paikkatiedon, mikä omalta osaltaan nopeuttaa avun perillepääsyä. Usein avuntarvitsija ei nimittäin osaa sanoa meille tarkkaa sijaintiaan tai sitten hän antaa virheellisen paikkatiedon”, Oksanen toteaa.

Lisätietoa Autoliiton sovelluksesta ja latauslinkit