Operaatio Pajunkissa auttaa taas pääsiäisliikenteessä

31.3.2021, klo 08.48

Operaatio Pajunkissa tuo avun tänäkin pääsiäisenä tien päällä pulaan joutuneille. Tänä vuonna Autoliiton tiepalvelumiehet päivystävät tehostetusti pääsiäisliikenteessä jo 51. kertaa.

Autoliiton Operaatio Pajunkissa järjestetään yhden välivuoden jälkeen kiirastorstaista pääsiäismaanantaihin 1.–5.4. jo 51. kerran. Autoliiton toistasataa vapaaehtoista tiepalvelumiestä ovat operaation aikana tehostetussa valmiudessa lähdössä auttamaan tien päällä pulaan joutuneita.

Pääsiäisliikenne jää varmasti tänä vuonna aiempia vuosia rauhallisemmaksi vallitsevan koronapandemian ja siihen liittyvien suositusten ja rajoitusten vuoksi. Ihmisillä on kuitenkin erilaisia liikkumistarpeita ja matka saattaa katketa vaikkapa kauppareissulla.

”Haluamme omalta osaltamme tehdä avunsaannin mahdollisimman helpoksi ja turvalliseksi niille, jotka apua tarvitsevat”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Kevät on rengasrikkojen aikaa

Teiden pinnassa on talven jäljiltä paljon routakuoppia, jotka ovat omiaan aiheuttamaan rengas- ja vannevaurioita. Autoilijan on syytä tarkastaa ja säätää rengaspaineet kuormituksen mukaisiksi ennen tienpäälle lähtöä. Välttämällä osumia routakuoppiin, välttyy vaurioilta varmimmin.

”Tienpintaa kannattaakin tarkkailla huolellisesti, mutta tietenkin niin, ettei muun liikenteen havainnoiminen siitä kärsi. Näin voidaan välttää äkilliset viimehetken väistöliikkeet”, Vesalainen muistuttaa.

Nyt kun moni viettää pääsiäistä kotona, on otollinen aika ainakin varmistaa, millaisessa kunnossa syksyllä varastoon jääneet kesärenkaat ovat. Näin niiden mahdollinen huono kunto ei tule sitten yllätyksenä renkaanvaihdon yhteydessä. Osa autoilijoista varmasti myös vaihtaa kesärenkaita auton alle pyhien aikana ainakin eteläisessä Suomessa.

”Renkaanvaihdon kanssa ei kuitenkaan kannata hötkyillä. Tieliikennelaki sallii nastarenkaillakin ajon myös maaliskuun jälkeen, jos sää- ja keliolosuhteet sitä edellyttävät – ja usein edellyttävät”, Vesalainen toteaa.

Toimi näin apua tarvitessasi

Operaatio Pajunkissa palvelee numerossa 0200 8080 (1,93 €/min + mpm). Apua voi tilata myös Autoliiton applikaatiolla, jonka voi ladata veloituksetta niin Googlen Play-kaupasta kuin Applen AppStoresta. Jos Autoliiton vapaaehtoista tiepalvelumiestä ei ole saatavilla tai keikan luonne sitä muuten edellyttää, välitetään Autoliiton hinauskumppani auttamaan autoilijaa. Mahdolliset liikkumisrajoitukset saattavat vaikuttaa vapaaehtoisten tiepalvelumiesten toimintaan. Autoliitto huolehtii kuitenkin, että apua on aina saatavilla.