Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä puh. 0200 8080

9.12.2019, klo 11.27

Autoliiton yleisen tiepalvelun Operaatio Lumihiutale on taas turvaamassa matkaan- ja perillepääsyä joulunajan liikenteessä 14.12.2019-1.1.2020. Monesti avuntarve olisi vältettävissä huolellisuudella ja hyvällä ennakoinnilla.

Puh. 0200 8080

Autoilijalle jo käynnissä oleva joulusäpinä näyttäytyy kaaoksena markettien ja ostoskeskusten pysäköintialueilla. Jouluaattona ja -pyhinä ruuhkat ja pysäköintiongelmat siirtyvät hautausmaiden läheisyyteen.

”Vaikka parkkipaikkakolhu harvoin aiheuttaa henkilövahinkoja, vaatii sen selvittely sekä vakuutus- ja korjausprosessin käynnistely oman aikansa ja vaivansa. Kukaan tuskin kaipaa yhtään ylimääräistä ohjelmaa muutenkin hektiseen joulunaikaan”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Kolhuilta välttyy parhaiten ajamalla pysäköintialueilla kävelynopeudella, pitämällä ajatukset ajamisessa, havainnoimalla huolellisesti sekä välttämällä peruuttamista, mikäli se vain on mahdollista.

”Jos läpiajettavaa ruutua ei löydy, on auto turvallisempaa peruuttaa ruutuun kuin sieltä pois”, Vesalainen neuvoo.

Ovien avauksia ja rengasrikkoja

Joululahjoja ja muita tavaroita kanniskellessa avaimet tulee helposti laskettua tavaratilaan, jonne ne myös unohtuvat varsin herkästi. Avaimet kannattaisikin pitää aina taskussa sen sijaan, että kantelee niitä käsissään.

Pidemmälle joulun viettoon lähdettäessä kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan auton vara-avain, joka on viisainta antaa toisen, samassa autoseurueessa matkustavan huolehdittavaksi.

”Rengasrikolta välttyy parhaiten tarkastamalla rengaspaineet ja säätämällä ne kuormitusta vastaaviksi ennen matkalle lähtöä”, Vesalainen vinkkaa.

Operaatio Lumihiutale käynnistyy yhteislähdöillä

Valtakunnalliset yhteislähdöt käynnistävät Operaatio Lumihiutaleen lauantaina 14.12.2019 ja tehostettu päivystys jatkuu keskiviikkoon 1.1.2020 saakka. Etelä-Suomen yhteislähtö järjestetään Tampereella Hämeenpuistossa klo 10-12 ja Pohjois-Suomen yhteislähtö Kajaanissa, poliisitalon pysäköintialueella (Lönnrotinkatu 1), klo 10-11.30. Tilaisuuksissa on mahdollista tutustua tiepalvelumiehiin ja -autoihin sekä tiepalvelun käytössä olevaan välineistöön. Yhteislähtö huipentuu perinteisesti tiepalveluautojen kulkueeseen eli ”vilkkuajoon”.

Näin toimit apua tarvitessasi

Operaatio Lumihiutale päivystää Autoliiton yleisen tiepalvelun numerossa 0200 8080. (Puhelun hinta on 1,93 €/min + mpm, jonotus on maksuton.) Itse avustuskustannuksista kannattaa pyytää arvio palvelua tilattaessa suoraan joko vapaaehtoiselta tiepalvelumieheltä tai hinausyritykseltä, jolle tapaus kulloinkin välitetään.

Apua voi tilata myös Autoliiton mobiilisovelluksella, jonka kautta avuntarvitsijan paikkatiedot välittyvät Autoliitolle. Näin apu osataan toimittaa nopeammin suoraan oikeaan osoitteeseen, vaikka avuntarvitsija ei omaa sijaintiaan tietäisikään. Autoliiton sovellus on ladattavissa sekä AppStoresta että Google Play-kaupasta.

Topi Talvitie