Nopeusvalvontakamerat valjastettava edistämään liikenneturvallisuutta

23.11.2019, klo 12.39

Autoliiton liittovaltuusto otti tänään pidetyssä kokouksessaan kantaa nopeusvalvontakameroiden sijoitteluun ja merkitsemiseen. Valtuutetut olivat yhtä mieltä siitä, että kameroiden sijoittelussa pitäisi painottaa liikenneturvallisuutta.

Liikenteen nopeusvalvontakameroiden nykyisessä sijoittelussa voidaan monin paikoin havaita parannettavaa. Kameroita on paikoissa, joissa on hetkellisesti helppo ylittää nopeusrajoitus tahattomasti ja liikenneturvallisuuden edes vaarantumatta.

Jos liikenneturvallisuutta halutaan aidosti parantaa, voitaisiin kameravalvontaan ottaa mallia Ruotsista, joka on liikenneturvallisuudessa selkeästi Suomea edellä. Ruotsissa valvontakamerat on sijoitettu tunnettuihin vaaran paikkoihin valvomaan paikallisen alemman nopeusrajoituksen noudattamista. Tätä on tehostettu sijoittamalla nopeusrajoitusmerkki ja kameravalvonnasta kertova lisäkilpi jonkin verran ennen kameraa.

”Tällaisessa toimintatavassa painotus on selkeästi liikenneturvallisuudessa. Tieto vallitsevasta nopeusrajoituksesta ja kameravalvonnasta tulee selväksi kaikille tienkäyttäjille, mikä tehostaa nopeusrajoituksen noudattamista vaarallisessa paikassa. Sakkoja ei päästä kirjoittamaan yhtä paljon, mutta liikenneturvallisuushyöty on suurempi”, Autoliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Jukka Joutsjoki toteaa. Nopeusrajoitusmerkki ennen kameraa vähentää myös turhia varmuuden vuoksi jarruttamisia ja niiden aiheuttamaa haitariliikettä.

”Satunnaista kiinnijäämisriskiä voidaan ylläpitää poliisipartioiden ja kameravalvonta-autojen avulla. Tässäkin valvonnan painopisteen tulisi olla liikenneturvallisuudessa.”

Autoliiton liittovaltuusto haluaa myös antaa tukensa Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen aiemmin syksyllä julkaisemalle kannanotolle, jossa vaaditaan yhtenäisiä ohjeita kameroiden sijoitteluun.