Näkeminen ei tarkoita näkymistä

9.9.2019, klo 12.38

Syksyn pimetessä heijastimen käyttö on taas ajankohtaista. Liikenteessä on tärkeää muistaa, että näkeminen ja näkyminen ovat eri asioita.

Jalankulkija kokee usein valheellista turvallisuudentuntua nähdessään lähestyvän auton valot tai ollessaan katuvalojen valokeilassa. Koska ympärillä tuntuu olevan riittävästi valoa vaikka lehden lukemiseen, jalankulkija helposti luulee, että myös hänet havaitaan.

Tilanne on täysin erilainen auton ohjauspyörän takaa tarkasteltaessa. Autoilijan mahdollisuudet havaita ilman heijastinta kulkeva jalankulkija ovat todella huonot riippumatta siitä, onko tieosuudella valaistus vai ei. Jalankulkija häviää helposti erilaisten mainosvalojen sekaan. Tumma vaatetus heikentää havaittavuutta entisestään.

Viimeistään nyt onkin syytä ottaa käyttöön jalankulkijan paras turvavaruste eli heijastin tai heijastinliivi.

”Heijastimen ansiosta suojatielle pyrkivä jalankulkija havaitaan ajoissa ja autoilijalle jää näin tilaa ja aikaa väistää”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Autoilijakin on jalankulkija

Myös autoilijoiden on syytä muistaa heijastin, sillä heti autosta noustessa heistäkin tulee jalankulkijoita. Tarve poistua autosta saattaa tulla paitsi määränpäässä ja taukopaikoilla, myös yllättäen esimerkiksi auton hajottua tai onnettomuuspaikalle saavuttaessa.

”Autossa tulisi aina olla heijastinliivit kuljettajalle sekä kaikille matkustajille. Lisäksi mukana kannattaa pitää taskulamppua. Erityisen riskialtista touhua on esimerkiksi renkaan vaihtaminen tien poskessa, mitä ei missään tapauksessa voi suositella”, Vesalainen sanoo.

Tien varteen tai linja-autopysäkille pysähtyneen autoilijan pitää käyttää valoja oikein. Jos auto seisoo lähi- tai kaukovaloilla, on vastakkaisesta suunnasta lähestyvän ajoneuvon kuljettajan vaikea hahmottaa auton olevan pysähdyksissä. Näin hän todennäköisesti vaihtaa tarpeettomasti lähivaloille sekä häikäistyy pysähtyneen auton valoista. Samalla pysähtyneen auton mahdolliset hätävilkut häviävät täysin valojen loisteeseen. Näiden tekijöiden summana on vaarana, että jotain olennaista jää huomaamatta pysähtyneen auton läheisyydessä.

”Kun auto pysäytetään tai pysäköidään pimeälle tieosuudelle, on aina kytkettävä seisontavalot päälle – myös silloin, kun käytetään hätävilkkuja”, Vesalainen korostaa.

Katso Autoliiton Ajokoulun video jalankulkijan näkymisestä pimeällä erilaisissa tilanteissa. Videosta saa hyvän käsityksen siitä, miten vaikeaa heijastimettoman ihmisen havaitseminen tietyissä tilanteissa on.