Moottori julkaisi ainutlaatuisen tietopankin autojen tyyppivioista

24.11.2021, klo 09.06

Millaisia tyypillisiä vikoja esiintyy Toyota Corollassa? Onko vuoden 2012 Nissan Qashqai luotettava ostos? Näihin ja moniin muihin käytettyä autoa hankkivan mielessä pyöriviin kysymyksiin löytyy vastaus Moottorin uudesta Tyyppiviat -palvelusta.

Autoliiton kustantama ja julkaisema Moottori on koonnut yhteen paikkaan lähes 140 automallin vikatiedot ainutlaatuisen kattavasti useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta. Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään: katsastuksessa havaitut viat, takaisinkutsuun johtaneet viat, tielle jättäneet tekniset viat sekä autonkäyttäjien ilmoittamat viat.

Tulokset kertovat Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voit arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita.

”Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella”, muistuttaa Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.

”Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla”, Parviainen sanoo.

Eri automallien ajosuoritteet poikkeavat merkittävästi toisistaan. Taksi- ja muussa ammattikäytössä suosituilla isoilla autoilla ajetaan paljon, sen sijaan pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähemmän. Toisissa raporteissa ajokilometrit on mainittu tai otettu huomioon – toisissa taas ei.

Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Autonkäyttäjien raportoimat viat eivät näy katsastusraporteissa tai tiepalveluraporteissa.

”Tyyppiviat -tietopankki koottiin monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta riskiä joskus kalliisiinkin korjauslaskuihin”, Parviainen kertoo.

Tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty.

Koeajot samasta palvelusta

”Moottori koeajaa kaikki Suomessa myytävät uudet automallit. Uusi Tyyppiviat -palvelu yhdistää automallikohtaisesti vikatiedot ja koeajot samaan näkymään. Näin pystymme tarjoamaan poikkeuksellisen laajan näkymän eri automallien tilanteeseen, aina tuoreimmista koeajoista saman automallin aiempiin vikatietoihin”, Parviainen esittelee.

Tyyppiviat -palveluun

Moottori tyyppiviat Toyota