Luulot pois autoilusta -podcast: Sähköautoilu onnistuu talvellakin

17.3.2022, klo 16.47

Luulot pois autoilusta -podcastin toisessa jaksossa keskustellaan sähköautoilusta talviolosuhteissa, kun Elina Koivumäki saa vieraakseen Johanna Launeen ja Niila Rajalan. Mitä myyttejä ja vääriä luuloja liittyy sähköautoiluun? Mitä erityistä on otettava huomioon, kun ajaa sähköautolla Suomen talviolosuhteissa?

Johanna Laune on autoalan konkari yli 20 vuoden ajalta. Hän vastaa pr:stä ja viestinnästä Suomen uusimmalla automerkillä Polestarilla. Laune on ajanut sähköautolla kesästä 2021 alkaen.

”Ajan nelivetoisella Polestar kakkosella. Tätä ennen sähköautot olivat työn kautta tuttuja, mutta nyt itselläni on jo kokemusta jokapäiväisestä käytöstä. Meillä on käytössä myös toinen auto, joka sekin on täyssähköinen. Teemme esimerkiksi kaikki pohjoisen reissut aina sähköautolla”, Laune kuvailee kokemuksiaan sähköautoista.

Niila Rajala taas on yrittäjä ja Autoliiton kaupallinen johtaja, joka pitää itseään vielä aloittelevana sähköautoilijana. Hänellä on käytössään Volkswagen ID.4.

”Olen puolisen vuotta ajanut sähköautolla, ensimmäistä talvea siis mennään”, Rajala kertoo.

Rajalan perheessä on sähköauton lisäksi kakkosautona bensahybridi. Bensahybridiä käytetään pidemmissä matka-ajeluissa, sillä silloin polttomoottori on turvana. Sähköauto on Rajalan mukaan enemmän kaupunkikäytössä; esimerkiksi työmatkat ja lasten koulu- ja harrastusmatkat kuljetaan sähköautolla.

Infra kehittyy ja latauspisteitä tulee lisää

Rajala ja Laune ovat yhtä mieltä siitä, että sähköautoilu sujuu talvellakin – myös Suomen olosuhteissa. Rajala muistuttaa kuitenkin, että iso huomioitava seikka on se, että auton todellinen ajomatka lyhentyy kesäolosuhteista selväksi. Rangella tarkoitetaan ajomatkaa, jonka pystyy ajamaan yhden latauskerran turvin.

”Olen huomannut, että range on lyhentynyt noin 30 prosenttia kesäolosuhteisiin verrattuna. Luonnollisesti talvella akkua menee muuhunkin kuin ajamiseen, koska keskilämpötila on kesään verrattuna viileämpi”, sanoo Rajala.

Laune komppaa säätilan vaikuttavan, mutta hän ei ole itse kokenut sitä ongelmaksi. Infra on kehittynyt ja latauspisteitä tulee lisää. Myös internetistä löytyy laskureita, joilla voi arvioida toimintamatkaa erilaisissa säissä ja olosuhteissa.

”Omalla tekemisellään voi vaikuttaa paljon. Kannattaa esimerkiksi esilämmittää auto ja jos mahdollista, pitää sitä lämpimässä autotallissa. Auton esilämmitys kasvattaa akun vastaanottokykyä”, Laune vinkkaa.

Laune lisää, että jos talvella tuntuu tulevan kesään verrattuna enemmän latauskertoja, niin kauppareissun yhteydessä on hyvä idea heittää auto hetkeksi laturiin – näin asia hoituu.

”Tämä on elämäntapa, johon tottuu!” kannustaa Laune.

Rajalakin kertoo, että hänellä on nykyään enemmän uskallusta ajamiseen eikä hän enää koe tarvetta pysähtyä jokaiselle mahdolliselle asemalle lataamaan. Näin ei ole ollut aina.

”Aluksi vilkuilin hädissäni, missä seuraava latausasema on, vaikka olisin hyvin pärjännyt jo olemassa olevalla latauksella”, Rajala naurahtaa.

Lopuksi podcastissa jaetaan hyödyllinen vinkki: kun olet menossa pikalatausasemalle, laita asema navigaattoriin kohteeksi. Jotkut autot osaavat näissä tapauksissa itse esilämmittää akuston valmiiksi ottamaan mahdollisimman tehokkaasti sähköä vastaan pysähdyspaikalla.

Kuuntele uusin podcast Spotifysta

Katso lisää www.autoliitto.fi/podcastit