Lauantaina on Auton Päivä

Nuori autoilija
29.08.2017

Autoliiton valtakunnallista Auton Päivää vietetään lauantaina 2.9.2017 jo 21. kertaa. Päivän tarkoituksena on esitellä Autoliiton paikallisosastojen toimintaa sekä kertoa autoilun merkityksestä Suomessa.

Autoilun ja liikenteen tulevaisuudesta riittää runsaasti keskustelua. Liikenteen päästöjä pitää alentaa ja ne alentuvatkin koko ajan, kun käyttöön saadaan uudemmalla teknologialla varustettuja ajoneuvoja. Valitettavasti Suomen autokanta on niin vanhaa, että kaikkia nykyteknologian mukanaan tuomia innovaatioita ei saada hyödynnettyä. Tällä hetkellä keskimääräinen Suomessa liikenteessä oleva auto on valmistettu vuonna 2006.

Suomi on suuri, harvaan astuttu maa, jossa jo maantieteellisistä syistä henkilöauto on merkittävin liikennemuoto. Tämä asia ei lähitulevaisuudessa muutu, minkä takia päättäjien pitää varmistaa, että henkilöautoilua ei hankaloiteta tai siitä tehdä enää yhtään kalliimpaa.

Autoilun merkitys nousee jälleen esiin Autoliiton valtakunnallisena Auton Päivänä lauantaina 2.9.2017. Auton Päivä on järjestetty jo vuodesta 1997 lähtien. Yleisten edunvalvonnallisten asioiden lisäksi Autoliiton paikallisosastot esittelevät omaa toimintaansa kymmenillä paikkakunnilla järjestettävissä Auton Päivän tapahtumissa. Tapahtumien teemoihin kuuluu aiempien vuosien tapaan myös liikenneturvallisuus.

Auton Päivän tapahtumien paikkakunnat ja kellonajat löytyvät osoitteesta www.autoliitto.fi/autonpaiva