Kymmenen vinkkiä hiihtolomamatkan onnistumiseksi

13.2.2019, klo 08.46

Autoliitto listasi keskeiset asiat, jotka on huomioitava ennen matkalle lähtöä ja matkan aikana.

Hiihtolomamatkalle lähdettäessä auto on yleensä täynnä ihmisiä ja tavaroita. Auton ajo-ominaisuuksien säilyttämiseksi on tärkeää, että auto kuormataan oikein. Erityisesti ennalta-arvaamattomassa vaaratilanteessa väärin kuormattu auto saattaa käyttäytyä hyvinkin yllättävästi. Irrallaan olevat tavarat saattavat puolestaan lentää sisään matkustamoon ja osua matkustajiin.

”Kuormauksen lisäksi on tärkeää tarkastaa rengaspaineet ja nostaa ne korkeamman kuormituksen mukaisiksi. Koska autonvalmistajat harvoin ovat määritelleet rengaspaineita talviolosuhteisiin, on kuljettajan syytä talviaikaan käyttää 0,2 baria suosituksia korkeampia paineita. Rengaspaineista huolehtimalla rengasrikon todennäköisyys pienenee”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.

Ongelmia voi välttää yksinkertaisin keinoin

Rengasrikkojen lisäksi toinen Autoliiton tiepalvelua yleisesti työllistävä ongelma on avaimien unohtuminen sisälle lukittuun autoon. Tästä johtuvat ongelmat olisivat vältettävissä huolellisuudella ja ottamalla vara-avaimet matkalle mukaan. Vara-avaimet kannattaa antaa toiselle, samassa autokunnassa matkaavalle.

”Avaimet kannattaa pitää mieluummin housujen kuin takin taskussa, koska on todennäköisempää, että housut ovat kuljettajan jalassa koko matkan ajan. Takki tulee monesti heitettyä auton takapenkille tai tavaratilaan, jolloin sen taskussa olevat avaimet jäävät herkästi autoon sisälle”, Vesalainen selventää.

Tasainen ajonopeus tuo monta etua

Lomakaudella liikennettä on paljon. Liikenteen jonoutuessa ohittelemalla ei voita aikaa.

”Jonossa puikkelehtimalla vain puurouttaa liikennettä ja vaikeuttaa kaikkien matkantekoa sen sijaan, että oma eteneminen sujuvoituisi”, Vesalainen painottaa.

Hyväksymällä muun liikennevirran nopeuden ja huolehtimalla riittävästä turvavälistä ajamisesta tulee tasaisempaa, leppoisampaa, taloudellisempaa ja turvallisempaa.

”Turvaväliä on riittävästi, kun etäisyyden säätely edellä ajavaan onnistuu pelkän kaasun avulla”, Vesalainen neuvoo.

Kymmenen vinkkiä

Muista nämä ennen matkalle lähtöä

• Kuormaa auto huolellisesti.
  • Nosta rengaspaineet kuormauksen mukaiseksi.
  • Ota vara-avaimet mukaan.
  • Täytä lasinpesunestesäiliö riittävästi pakkasta kestävällä nesteellä.
  • Tallenna käytössäsi olevan tiepalvelun tai liikkumisturvan numero matkapuhelimen muistiin. Autoliiton tiepalvelu palvelee numerossa 0200-8080 (1,95 €/min. + mpm.).

Muista nämä matkan aikana

• Pidä autonavaimia housujen taskussa.
  • Käännä valokatkaisija asentoon, jossa ajovalojen lisäksi myös auton takavalot palavat.
  • Pidä riittävää turvaväliä edellä ajavaan.
  • Älä ohittele liikenteen jonoutuessa.
  • Pidä riittävästi taukoja, niin matka sujuu turvallisemmin ja leppoisammin.