Kuusi hylättyä turvaistuintestissä

23.10.2018, klo 10.10

Autoliiton julkaisemassa syksyn turvaistuintestissä annettiin 15 hyvää ja kolme tyydyttävää kokonaisarvosanaa. Kuusi istuinta ei läpäissyt testin kaikkia osa-alueita ja sai siten heikon yleisarvosanan.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 19 istuinta. Viisi istuinta on mahdollista hankkia sekä telakan kanssa että ilman, minkä takia istuimet on testattu kummallakin vaihtoehdolla. Nämä istuimet ovat saaneet omat erilliset arvosanansa. Siksi testissä annettiin yhteensä 24 kokonaisarvosanaa.

Turvaistuintesti asettaa istuimet huomattavasti tyyppihyväksyntävaatimuksia kovemmalle koetukselle monipuolisten testikriteerien sekä ankarampien törmäystestien takia. Tästä syystä testissä 15 hyvän ja 3 tyydyttävän arvosanan saanutta istuinta ovat joiltakin osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia.

Yksi istuimista, Foppapedretti Uniko i-Size, ei kestänyt etutörmäystestiä 15 kilon painoisella koenukella, vaan istuimen takaosa irtosi telakasta ja istuin kellahti eteenpäin. Tästä johtuen etutörmäystestin arvosanaksi tuli heikko. Tämän lisäksi Foppapedrettin päällyskankaassa oli liikaa naftaleenia, mikä olisi myös johtanut heikkoon kokonaisarvosanaan.

Liikaa kemikaaleja löytyi myös Jané Koos i-Size -istuimesta telakan kanssa ja ilman sekä Hy5 TT:sta, Graco Turn2Reachesta ja Osann Foxista. Janéssa ja Hy5:ssa oli liikaa naftaleenia ja Gracossa ja Osann Foxissa palonsuoja-aineita.

”Vaikka Jané pärjäsi mainiosti sekä etu- että sivutörmäystestissä, se reputti testin liiallisen kemikaalikuormituksen takia. Jos istuin saa yhdelläkin testin osa-alueella heikon arvosanan, saa se heikon kokonaisarvosanan”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Autoliiton turvaistuintestissä on neljä eri tavoin painotettavaa osa-aluetta, jotka jakautuvat vielä pienempiin osiin. Puolet testin painotuksesta on turvallisuusarvosanalla, joka sisältää etutörmäystestin, sivutörmäystestin, vöiden reitityksen arvioinnin sekä istuimen vakauden autossa. Käyttöominaisuuksilla, johon kuuluu mm. väärinasennuksen riski, on 40 % painotus ja istuinmukavuudella 10 %. Kemikaalikuormitus huomioidaan testiarvioinnissa vain silloin kun istuimissa havaitaan liiallisia pitoisuuksia.

”Meiltä kysytään välillä miksi esimerkiksi käyttöominaisuudet vaikuttavat arvosanaan. On kuitenkin selvää, että jos istuin on vaikea asentaa oikein, on suuri riski, että se ei suojaa lasta sille suunnitellulla tavalla onnettomuudessa. Sama koskee kemikaalipitoisuuksia. Tuskin kukaan haluaa kuljettaa lastaan istuimessa, jossa on havaittu leludirektiivin pitoisuusrajat ylittäviä määriä myrkkyjä. Oli istuin kolaritilanteessa kuinka turvallinen tahansa”, Tolvanen toteaa.

Foppapedretti Uniko i-Size ei kestänyt etutörmäystestin rasitusta, kun istuimessa oli 15 kilon painoinen nukke.

Turvaistuintestin tulostaulukko

Turvaistuintesti SYKSY 2018 Tulostaulukko