KUNTAVAALIT: Ruuhkamaksujen kannatus vaisua

1.6.2021, klo 12.04

Autoliitto selvitti puolueiden kunnallisjärjestöjen näkemyksiä liikennepoliittisiin kysymyksiin Uudellamaalla, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Ruuhkamaksujen kannatus ainakin kuntavaalien alla vaikuttaa laimealta.

Autoliitto kysyi eduskuntapuolueiden kunnallisjärjestöiltä muun muassa suhtautumista ruuhkamaksuihin, jotka hallitus aikoo lainsäädännöllä mahdollistaa tämän hallituskauden aikana. Helsingissä kyselyyn vastasi myös Siniset, joka on vaaliliitossa Kristillisdemokraattien kanssa. Ruuhkamaksujen kannatus jää kyselyyn vastanneiden puolueiden kunnallisjärjestöjen keskuudessa varsin vaisuksi.

Helsingin Vihreiden kanta on, että pääkaupunkiseudulla sujuva liikkuminen ja ilmastonmuutoksen torjunta edellyttävät, että ruuhkamaksut voidaan tarvittaessa ottaa käyttöön. RKP:lla ei ole Helsingissä yhtenäistä kantaa eikä SDP ole myöskään linjannut asiaa yksityiskohtaisesti. SDP:stä ilmoitetaan, että kanta muodostetaan asiantuntijoita kuullen, kun asioita tulee valmisteluun ja päätöksentekoon. Helsingin Perussuomalaiset, Kristillisdemokraatit sekä Siniset eivät kannata ruuhkamaksuja. Liike Nytin, Keskustan ja Kokoomuksen Helsingin kunnallisjärjestöt eivät vastanneet Autoliiton kyselyyn.

Muualla Uudellamaalla ruuhkamaksut saavat koko lailla täystyrmäyksen vastanneiden puolueiden keskuudessa. Vantaalla SDP ilmoittaa, että se ei ole vielä muodostanut aiheeseen kantaa, mutta Espoon SDP ei kannata ruuhkamaksuja. Kaunaisten SDP:n mukaan ruuhkamaksut voisivat olla tarpeen, sillä henkilöautoliikenne pitäisi saada vähenemään. Kauniaisten Vihreät toteavat, että ruuhkamaksut ovat mahdollinen keino, mutta tällä hetkellä maksuille ei ole akuuttia tarvetta.

Muissakaan Uudenmaan kunnissa vastanneet puolueet eivät kannata ruuhkamaksujen käyttöönottoa. Sipoon Vihreät toteavat, että ennen kuin ruuhkamaksut tulevat ajankohtaiseksi, pitää saada julkinen liikenne paremmin toimivaksi ja houkuttelevammaksi.

”Ruuhkamaksut olisivat käytännössä uusi työssäkäynnin vero. Sitä joutuisivat maksamaan erityisesti sellaiset ihmiset, jotka eivät voi tehdä etätöitä tai valita työaikojaan. Joukkoliikenne ei kata läheskään kaikkien liikkumistarpeita edes pääkaupunkiseudulla. Helsingissä helposti koetaan, että ruuhkamaksu ei koske helsinkiläisiä, minkä takia asiaa on helpompi kannattaa”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Ruuhkamaksuista on keskusteltu muissakin kaupungeissa, minkä takia Autoliitto kysyi asiaa myös Turusta, Tampereelta ja Oulusta. Turussa ruuhkamaksuja eivät kannata SDP, Keskusta ja RKP. Vihreiden mielestä ruuhkamaksut pitäisi todennäköisesti ottaa käyttöön Turussa, jos löytyy teknisesti järkevä tapa niiden toteuttamiseksi. Tampereen Vihreät kannattaa liikenteen hinnoittelun selvittämistä osana liikennejärjestelmätyötä ja Oulun Vihreät eivät ole ottaneet asiaan kantaa. Oulussa Keskusta ja Liike Nyt ovat ottaneet kielteisen kannan ruuhkamaksuihin.

Autoliitto kysyi eduskuntapuolueiden kunnallisjärjestöiltä näkemyksiä liikennepoliittisiin kysymyksiin Uudellamaalla, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Kysymykset koskivat ruuhkamaksuja, kaupunkibulevardeja (PK-seutu), julkisia kadunvarsipysäköintipaikkoja, pysäköintipaikkojen rakentamisvelvoitetta, joukkoliikennekaistojen käyttöoikeutta, automaattista nopeusvalvontaa sekä autoilun käyttömahdollisuuksien rajoittamista.

Kyselyn kaikki vastaukset löytyvät osoitteesta www.autoliitto.fi/vaalit