Korkein oikeus pysytti valtion vahingonkorvausvelvollisuuden

3.5.2016, klo 09.55

Helsingin hovioikeuden 28.11.2014 antama tuomio jäi lainvoimaiseksi autoveroon perustunutta arvonlisäveroa eli ns. elviä koskevassa asiassa. Valtion vanhentumista koskeva väite hylättiin, koska yksityishenkilöllä ei ollut aihetta epäillä Suomen lainsäädäntöä EU-oikeuden vastaiseksi ennen, kuin hän oli saanut tiedon EU-tuomioistuimen 19.3.2009 antamasta tuomiosta, josta se kävi ilmi.

Linkki Korkeimman oikeuden päätökseen: www.korkeinoikeus.fi/fi/index/ennakkopaatokset/precedent/1462173193403.html

”Korkeimman oikeuden päätös osoittaa jälleen kerran, miten valtio on jatkuvasti polkenut kansalaisten oikeusturvaa ja oikeuksia autoveroasioissa”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

”Suomi on ollut yli 20 vuotta Euroopan unionin jäsen. Siitä huolimatta autoverotus ei täytä yhteisöoikeuden vaatimuksia ja yhä hallituksen esityksissä on ilmiselviä yhteisöoikeuden vastaisuuksia. Tästä esimerkkinä on vireillä oleva hallituksen esitys leasingautojen verotuksesta.”

Linkki Autoliiton lausuntoon Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostolle: