Kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja vaihtui

17.12.2021, klo 13.55

Mohammed Ben Sulayem on valittu tänään kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtajaksi järjestön yleiskokouksessa Pariisissa. Puheenjohtajana loppuvuodesta 2009 toiminut Jean Todt ei ollut enää ehdolla.

Kansainvälisen autoliitto FIA:n uusi puheenjohtaja on Mohammed Ben Sulayem Arabiemiraateista. Hänet valittiin nelivuotiskaudelle tänään järjestön yleiskokouksessa Pariisissa. Ben Sulayem on ollut aiemmin Arabiemiraattien moottoriurheilujärjestön puheenjohtaja sekä yksi FIA:n varapuheenjohtajista. Autoliittoa kokouksessa edusti puheenjohtaja Timo Luoma-aho.

FIA:n puheenjohtajaksi ensimmäistä kertaa vuonna 2009 valittu Jean Todt ei ollut enää ehdolla, sillä järjestön sääntöjen mukaan sama puheenjohtaja voidaan valita korkeintaan kolmelle nelivuotiskaudelle. Ennen FIA:n puheenjohtajuutta Todt tuli tunnetuksi muun muassa Ferrarin F1-tallin tallipäällikkönä eli Scuderia Ferrarin toimitusjohtajana. Vuonna 2009 hänen vastaehdokkaana FIA:n puheenjohtajaksi oli Ari Vatanen.

Kansainvälinen autoliitto FIA toimii kattojärjestönä 245 kansalliselle järjestölle 146 maasta. FIA muodostuu kahdesta laajasta kokonaisuudesta – Mobility ja Sport. Autoliitto on FIA:n Mobility-jäsen yhdessä 165 muun järjestön kanssa. FIA Mobility toimii maailmanlaajuisesti henkilöautoilijoiden edunvalvojana ja tieliikenteen kehittäjänä.

FIA:n puheenjohtajavaalin yhteydessä valittiin henkilöt myös moniin muihin luottamustoimiin. Mobility-puolen uusi puheenjohtaja ja FIA:n varapuheenjohtaja on nyt Kanadan autojärjestö CAA:n toimitusjohtaja Tim Shearman.

FIA:n Mobility-puolen toiminnot on jaettu maailmanlaajuisesti neljään maantieteelliseen alueeseen, sillä eri alueiden edunvalvonnan tarpeet ovat hyvin erilaisia. Suomi ja Autoliitto kuuluvat FIA Alue 1:een, jonka pääkonttori sijaitsee Brysselissä. Brysselin toimisto vastaa yhteistyössä eurooppalaisten autojärjestöjen kanssa tienkäyttäjien EU-edunvalvonnasta.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on FIA Alue 1:n hallituksen jäsen. Nieminen valittiin uudelle nelivuotiskaudelle kuluvan vuoden keväällä. Niemisen uudelleenvalinta osoittaa sen, että väkimäärältään pienessä maassa toimivan Autoliiton työtä ja näkemyksiä arvostetaan Euroopan isoissa maissa toimivien järjestöjen joukossa. Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa, ja hallitustyöskentelyn kautta Suomen olosuhteet tulevat huomioiduksi FIA:n EU-edunvalvontatyössä.