Ikäautoilijoiden määrä liikenteessä kasvussa – kuuntele podcast

13.4.2022, klo 15.10

Luulot pois autoilusta -podcastin 4. jaksossa keskustellaan ikääntyvien autoilusta, kun Elina Koivumäki saa vieraakseen Timo Tervon ja Teppo Vesalaisen. Millaisilla tavoilla hyvää ajoterveyttä voi ylläpitää? Entä mikä rooli lähipiirillä on ajotaitojen arvioinnissa?

Suomessa ikäautoilijoiden määrä liikenteessä on rajussa kasvussa kansan ikääntyessä. Tällä hetkellä lähes 550 000 yli 70-vuotiaalla suomalaisella on henkilöauton ajo-oikeuden sisältävä ajokortti ja lähivuosina määrä kasvaa suurten ikäluokkien ikääntyessä. Ajokuntoa ja -taitoa aktiivisesti ylläpitämällä sekä autojen turvateknologiaa hyödyntämällä monen ikäautoilijan liikkuminen liikenteessä pysyy sujuvana ja turvallisena.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kouluttaa ikäautoilijoita ja heidän läheisiään. Hän kertoo, että tyypillisesti ikäautoilijat kokevat haasteeksi hämäränäön heikkenemisen, risteysajon hankaluuden ja paikkojen kangistumisen.

”Kangistuminen näkyy niin, että ikäautoilija voi kokea autoon menemisen entistä hankalammaksi. Liukkailla keleillä parkkipaikkoihin liittyy aivan omia riskejä. Kangistuminen haittaa myös tilanteita, jossa pitää pyörittää päätä eli esimerkiksi risteysajoa ja peruuttamista”, Vesalainen kertoo.

Silmätautien erikoislääkäri ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo on samoilla linjoilla ja lisää, että kaikkien ihmisten hämäränäkö heikkenee iän myötä ja mykiössä tapahtuu muutoksia. Moni saattaa siksi vältellä pimeällä ajoa. Tervo kertoo, että ajokortista luopumiseen liittyy erilaisia tunteita ja ajatuksia.

”Todella paljon on kiinni iäkkään omasta itsearviointikyvystä. Suurin osa iäkkäistä, jotka tuntevat terveytensä heikenneen, luopuvat itse ajamisesta esimerkiksi silloin kun pitäisi toimittaa seuraava ajokortti”, Tervo toteaa.

Omaa terveydentilaa on vaikea arvioida

Ikääntyville on säädetty laissa velvollisuus terveystodistuksen hankintaan, jotta ajokortin saa uusia. Lähtökohtaisesti 70-vuotiaan henkilöautoilijan on toimitettava viiden vuoden välein todistus ajokyvystä, raskaassa liikenteessä kahden vuoden välein. Tervo muistuttaa, että jos terveydentila on heikentynyt aivojen osalta niin, ettei itsearviointikykyä ole eikä henkilö ymmärrä itse luopua ajamisesta, tarvitaan omaisten tukea ja arviota. Myös Vesalainen korostaa lähipiirin merkitystä.

”Olisi tietysti parasta, että aloite ajokortista luopumiseen tulisi ihmiseltä itseltään. Jos näin ei ole, lähipiirin tuki on tärkeää. Kuitenkaan ikäihmisen oma puoliso ei välttämättä ole paras henkilö arvioimaan ajokykyä, sillä kortista luopumiseen voi liittyä isoja asioita. Jos kortista luopuminen tarkoittaisi samalla esimerkiksi rakkaasta kodista luopumista, puoliso ei välttämättä halua tätä ja siksi seuraava sukupolvi pystyy tekemään arvion paremmin”, sanoo Vesalainen.

Viime kädessä on lääkärin tehtävä puuttua asiaan, jos terveydentila estää ajamisen. Myös Tervo on joutunut urallaan tilanteeseen monta kertaa. Hän kertoo myös, että on joutunut tällaisten arviointien tekoon myös perheenjäsenenä:

”Kun kyse on omista vanhemmista ja sukulaisista, tilanne on vaikea. Vanhemmat voivat vastustaa ajatusta ja se herättää vaikeita tunteita. On vaativa paikka viedä asia läpi niin, ettei iäkkäistä tuntuisi pahalta”, kertoo Tervo.

Uudet autot lisäävät myös ikäautoilijoiden ajoturvallisuutta

Autot ovat kehittyneet hyvin paljon siitä, mitä ne ovat olleet ikäautoilijoiden autokoulun ja ensimmäisten ajovuosien aikana. Jotkut asiat ovat kääntyneet aivan päälaelleen ja esimerkiksi liukkaan ajon suhteen autoteknologia on uudistunut.

”Osa ikäautoilijoista vierastaa turhaan uutta ajoneuvotekniikkaa, sillä autot ovat muuttuneet paljon turvallisemmaksi. Valtaosa tekniikasta lisäksi toimii taustalla huomaamatta”, Vesalainen sanoo.

Vesalainen suosittelee vaihtamaan auton uudempaan, jos siihen on taloudellinen mahdollisuus. Hänestä valitettavan usein ikäihminen ajaa yli 20 vuotta vanhalla autolla pitäen siitä kiinni kynsin hampain, vaikka taloudellinen tilanne mahdollistaisi uudemman tekniikan hankkimisen. Uusissa autoissa on paitsi ajoturvallisuutta lisääviä, myös ajamista helpottavia teknisiä ominaisuuksia. Nämä ominaisuudet helpottavat esimerkiksi turvavyön kiinnittämistä sekä autoon istumista.

Uusien teknologioiden lisäksi ajoterveydestä huolehtiminen on tärkeää. Tervo kertoo, että yleistä terveyttä kannattaa hoitaa jo nuoruudesta lähtien. Terveyttä ylläpitäessä myös ajoterveys säilyy.

”Joskus voisi olla hyvä myös käydä ihan harjoittelemassa ajoa ja antaa jopa ulkopuolisen arvioida omaa ajotaitoa”, Tervo summaa.

Kuuntele Autoliiton Luulot pois autoilusta -podcastia