Huonokin pyöräilykypärä on parempi kuin ei mitään

22.7.2021, klo 15.39

Pyöräilykypärän pitää luonnollisesti suojata onnettomuustilanteessa, mutta sen on oltava myös helppokäyttöinen ja mukava päässä. Autoliitto testasi yhdessä sisarjärjestöjensä kanssa 14 pyöräilykypärää sekä Hövding 3 -turvatyynykypärän.

Autoliitto testasi yhdessä eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa 14 pyöräilykypärää. Testi osoitti, että hyvä suojaa on tarjolla jo muutaman kympin hintaluokasta alkaen, mutta kallis hinta ei takaa erinomaista turvaa. Joka tapauksessa testin huonoinkin kypärä on parempi kuin ei kypärää laisinkaan. Varsinaisen arvioinnin ulkopuolella testattiin Hövding 3 -turvatyynykypärä.

Testin kokonaisarvosana muodostui törmäysturvallisuudesta, käytettävyydestä, kypärän reagoinnista lämpötilanvaihteluihin sekä kemikaalikuormituksesta. Suurimmat painoarvot olivat kypärän tarjoamalla suojalla onnettomuustilanteessa (50 %) ja käytettävyydellä (40 %).

Uvex paras kokonaisuus

Testivoittajaksi nousi Uvex City i-vo MIPS -pyöräilykypärä, joka tarjosi toiseksi parhaan törmäysturvallisuuden ja parhaan käytettävyyden tasapistein kahden muun kypärän kanssa. Uvexin törmäysturvallisuuden arvosanaa alensi tyydyttävä tulos testiosiossa, jossa arvioitiin kuinka helposti kypärä kierähtää väärään asentoon. Paras törmäysturvallisuus oli Fischer Urban Plus -kypärällä, joka oli yksi testin edullisimmista malleista. Fischerin heikkoudet löytyivät sen käytettävyydestä, sillä kypärää oli muun muassa vaikea säätää sopivaksi.

”Kuten kaikkien muidenkin turvalaitteiden, myös kypärien, kokonaisturvallisuuteen vaikuttaa se, että niitä on helppo käyttää oikein sekä se, että ne ovat mukavia päässä. Törmäysturvallisuus on luonnollisesti tärkein ominaisuus, mutta vain sellainen kypärä, jota käytetään, suojaa onnettomuudessa”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen painottaa.

Kypärän kierähdystä väärään asentoon testattiin sekä eteen- että taaksepäin. Tämä osoittautui monelle mukana olleelle kypärälle haasteelliseksi ja valmistajien pitäisikin kiinnittää enemmän huomiota kypärän vakauteen. Väärässä asennossa oleva kypärä voi jättää pyöräilijän pään ilman riittävää suojaa.

Näkyvyys ennaltaehkäisee onnettomuuksia

Osana turvallisuusarvosanaa arvioitiin kypärien näkyvyys pimeässä, mikä on tärkeää pyöräilijöiden näkyvyyden kannalta. Huonona esimerkkinä esiin nousi POC Omne Air Spin, jossa ei 160 euron hinnastaan huolimatta ole lainkaan valaistusta tai edes heijastimia. Edullisessa Fischerissa on puolestaan heijastimet niin kypärässä kuin hihnoissa sekä LED-valo takana.

Varsinaisen testin ulkopuolella arvioitiin Hövding 3 -turvatyynykypärä, joka normaalissa tilassa toimii kaulurina, mutta joka törmäyksen sattuessa laukeaa turvatyynynä suojaamaan pyöräilijän päätä. Testi osoitti, että toimiessaan Hövding tarjoaa erinomaisen suojan, mutta tyyny ei laukea luotettavasti kaikissa tilanteissa. Esimerkiksi törmäyksessä avattuun kuorma-auton oveen eli onnettomuudessa, jossa ei tule riittävää kierähdysliikettä, turvatyyny ei kaikissa tilanteissa aktivoidu. Hövdingin heikkouksia ovat myös sen yli 800 gramman paino ja hiostavuus kuumilla keleillä ja 300 euron hinta.

Testin 14 pyöräilykypärästä kahdeksan sai kokonaisarvosanan hyvä ja kuusi tyydyttävä.

PDF icon Tulostaulukko, aikuisten pyöräilykypärät 2021

Hövding 3 -turvatyynykypärä suojaa toimiessaan hyvin pyöräilijän päätä.