Ennakoi ja jousta liikenteessä – iso ajoneuvo tarvitsee paljon tilaa

8.9.2016, klo 09.59

Sujuva ja turvallinen liikenne edellyttää muiden tienkäyttäjäryhmien erityispiirteiden tiedostamista. Esimerkiksi henkilöautoilijoiden on tärkeää huomioida linja-autojen poikkeavat ajolinjat sekä suuret katvealueet.

Moni henkilöautoilija, joka ei ole itse ajanut linja- tai kuorma-autoa ei tule liikenteessä ajatelleeksi suuren ajoneuvon kuljettajan kohtaamia haasteita. Näkyvyys linja-autosta eteenpäin on erinomainen, mutta muihin suuntiin jää suuria katve-alueita. Esimerkiksi linja-auton kuljettajalla ei ole mahdollista päätä kääntämällä varmistaa, onko auton vierellä katveessa ketään. Henkilöauto jää helposti linja-auton auton rinnalla näkymättömiin.

”Henkilöauton kuljettajan on tärkeä tiedostaa ison auton tavallista suuremmat katvealueet ja välttää ajamista niissä”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

”Oikealle käännyttäessä iso haaste on siinä, että risteävää tietä ylittävä kevyt liikenne jää helposti katveeseen. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannattaa aina varmistaa, että ison auton kuljettaja on heidät havainnut.”

Autoliitto on tehnyt havainnollisen ohjevideon linja-autonkuljettajan eri tilanteissa kohtaamista haasteista. Videossa käsitellään sekä suurten ajoneuvojen katve-alueita että poikkeavia ajolinjoja tietyissä tilanteissa.

”Pitkän akselivälin vuoksi linja-auto tarvitsee kääntyessään tilaa. Henkilöauton kuljettajan kannattaa joustaa hiljentämällä ja tarvittaessa jopa pysähtymällä ajoissa, jotta linja-auto mahtuu kääntymään. Näin varmistetaan liikenteen sujuvuus ja turvallisuus”, Vesalainen neuvoo.

Jos kaksi kaistaa kääntyy rinnakkain, on muiden tienkäyttäjien hyvä huomioida, että linja-auto ei mahdu kääntymään omaa kaistaa pitkin. Keula tai perä lainaa lähes poikkeuksetta myös viereistä kaistaa.

Tieliikennelaissa määrätään, että pysäkiltä lähtevää linja-autoa on väistettävä, jos nopeusrajoitus on 60 km/h tai vähemmän. Tämä sääntö on voimassa niin taajamassa kuin taajaman ulkopuolella. Autoilijan on syytä hiljentää ajoissa havaitessaan esimerkiksi suuntamerkistä, että linja-auto on lähdössä pysäkiltä.

”Teimme opetusvideon tarjotaksemme vinkkejä sujuvaan ja turvalliseen liikkumiseen liikenteessä. Kun muut tienkäyttäjät tiedostavat ison ajoneuvon kuljettamiseen liittyviä haasteita, he hahmottavat riskit paremmin ja osaavat myös joustaa tarvittaessa”, Vesalainen sanoo.

Koko ohjevideo:

Linja-auto tarvitsee tilaa (8:35 min)

Pitkästä ohjevideosta irrotetut videoleikkeet:

Kaksi kääntyvää kaistaa (1:36 min)

Katveet (2:11 min)

Pysäkiltä lähtevä linja-auto (0:33 min)

Tilantarve risteyksessä (2:15 min)

Y-risteys (1:01 min)