Automatkailija, muista valtakirja!

30.7.2020, klo 10.32

Moni lähtee tänä kesänä matkalle autolla, jonka omistaja- tai haltijatiedoista ei omaa nimeä löydy. Jos matka suuntautuu ulkomaille, on tärkeää muistaa hankkia virallinen valtakirja.

Tänä kesänä suomalaiset eivät ole päässeet eivätkä ole olleet halukkaita lentämään lomillaan ulkomaille totuttuun tyyliin. Kotimaanmatkailu sekä naapurimaissa vierailu matkustusrajoitusten sallimissa puitteissa on puolestaan ollut suosittua.

Sekä kotimaahan että esimerkiksi Baltiaan on kätevä tutustua henkilöautolla. Monet kohteet ovatkin ilman autoa vaikeasti saavutettavissa. Auton tarpeellisuudesta kertoo muun muassa se, että käytettyjen autojen kauppa on ollut erittäin vilkasta. Autovuokraamotkin ovat joutuneet myymään ajoittain ei-oota kovan kysynnän takia. Suosiota selittää ainakin osittain se, että nekin ihmiset, jotka eivät normaalisti autoa käytä, ovat tänä kesänä lähteneet automatkalle.

Kysymyksiä uusilta automatkailijoilta

Uudet automatkailijat on havaittu myös Autoliiton matkailuneuvonnassa, jonne on kesän aikana tullut paljon kysymyksiä. Yksi kysymyksistä on koskenut valtakirjaa, jollainen pitää olla mukana vietäessä ulkomaille auto, jonka rekisteröintitodistukseen merkitty omistaja tai haltija ei ole ajoneuvossa mukana.

”Jos lähtee ulkomaille kaverin autolla, niin mukana pitää olla omistajan allekirjoituksella varustettu valtakirja. Näin voi todistaa esimerkiksi viranomaisille, että auto on luvallisesti lainassa”, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen toteaa.

Virallisen valtakirjan voi hankkia Autoliitosta jäsenhintaan 8 € (norm. 13 €), jolloin Autoliitto vahvistaa leimalla käyttämänsä valtakirjalomakkeen tiedot valtuuttajan ja hakijan ilmoituksen perusteella. Osamaksulla tai leasingsopimuksella hankitun auton valtakirja pitää hakea rahoitusyhtiöstä. Ehdot vuokra-auton viemisestä ulkomaille pitää tarkistaa erikseen vuokraamosta.

Muista rekisteröintitodistus

Paperista rekisteröintitodistusta ei ole vaadittu Manner-Suomessa enää kannettavaksi autossa vuoden 2015 lopun jälkeen. Siksi se puuttuukin suuresta osasta autoja. Ulkomaille matkustettaessa rekisteröintitodistuksen tekninen osa, eli osa 1 on kuitenkin oltava mukana virallisena tulosteena. Todistuksesta ilmenee muun muassa ajoneuvon omistajan ja haltijan tiedot. Rekisteröintitodistuksen voi tilata veloituksetta muun muassa Traficomista.

”On hyvä muistaa, että tulostettu rekisteröintitodistus tarvitaan myös Ahvenanmaalla”, Suokonautio-Hynninen huomauttaa.

”Kannattaa tarkistaa hyvissä ajoin ennen matkaa, mitä asiapapereita tarvitsee mukaan ja hankkia ne ajoissa.”