Autoliitto ja Elämys Group avasivat automatkailun reittikaupan

11.2.2022, klo 16.31

Korona-aika on nostanut kotimaan automatkailun suosiota. Autoliitto ja Elämys Group ovat kehittäneet yhteistyössä verkkopalvelun, jossa Autoliiton jäsenet voivat suunnitella automatkailureittejä sekä hankkia majoituksia ja lippuja aktiviteetteihin sekä tarvittaessa vuokrata auton vaivattomasti yhdestä paikasta.

Korona-aika tyrehdytti erilaisten rajoitusten takia ulkomaanmatkailun ja moni arastelee edelleen ulkomaille lähtemistä. Sen sijaan yhä useammat suomalaiset ovat löytäneet kotimaanmatkailun ikään kuin uudelleen, sillä Suomihan on täynnä upeita matkailukohteita. Henkilöauto on puolestaan kotimaassa useimmiten paras tai jopa ainoa vaihtoehto. Työ- ja elinkeinoministeriön laatimassa matkailustrategiassakin todetaan, että ”yksityisauton käyttö kotimaanmatkoilla on yleistä, koska monet matkailukohteet ovat saavutettavissa sujuvasti vain omalla autolla.”

Palvellakseen entistä paremmin automatkailijoiden tarpeita Autoliitto on kehittänyt yhdessä suomalaisen matkailukonserni Elämys Groupin kanssa automatkailun reittikaupan, jossa Autoliiton jäsen voi suunnitella ja laatia automatkailureittejä tai käyttää valmiita reittipohjia sekä varata tarpeensa mukaan kuljetukset, majoitukset, vuokra-auton, aktiviteetti- ja elämyspalveluita ja lipputuotteita matkan varrella oleviin kohteisiin.

Kokonaisuudesta muodostuu matkapaketti, jonka vastuullisena matkanjärjestäjänä toimii Elämysmatkat. Palvelu sisältää aloitusvaiheessa noin 30 valmista reittiä, joita voi itse muokata tai sitten suunnitella kokonaan oman reitin. Reittikauppa keskittyy aluksi autoiluun kotimaassa, mutta jatkossa palvelua on tarkoitus laajentaa myös ulkomaisilla reiteillä ja palveluilla.

”Uskomme, että kotimaanmatkailu on jäämässä pysyvästi aiempaa suositummaksi ja siten erityisesti lomamatkailu autolla on tullut jäädäkseen. Tämä on myös kotimaisten matkailualan yritysten kannalta merkittävä asia”, Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala arvioi.

Autoliitto ja Elämys Group ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen, jossa reittikaupan lisäksi Elämys tuottaa Autoliiton jäsenille myös laivalippujen varauspalvelut ja jäsenmatkat. Kaikki palvelut tulevat tarjolle verkkoon. Asiakkaiden matkustamisen tarpeita tuetaan osapuolten asiakaspalvelukeskusten palveluilla.