Autoliiton vinkit turvalliseen talviajoon

26.1.2022, klo 11.27

Kunnossa oleva auto, oikea ajoasento, riittävä turvaväli, ajoissa tehdyt havainnot sekä kelin edellyttämä järkevä ajonopeus luovat edellytykset turvalliseen matkantekoon.

Talven vaihtelevat kelit tuovat omat haasteensa autolla ajamiseen. Pito saattaa vaihdella erittäin paljon eri kohdissa tietä ja kaistojen väliin muodostuva jäinen polanne sekä sohjo tekevät ohituksista ja kaistanvaihdoista haastavia. Kuljettajan on tärkeää tiedostaa kulloinkin vallitseva keli ja ottaa mieluummin varman päälle kuin yhtään riskejä.

Py­säh­ty­mis­mat­ka on pidempi kuin jarrutusmatka

Pysähtymismatka muodostuu kuljettajan reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta. Reaktiomatkalla tarkoitetaan matkaa, jonka auto kulkee kuljettajan reaktioaikana eli havainnosta siihen, missä kuljettaja painaa jarrua. Esimerkiksi 100 km/h vauhdissa yhden sekunnin reaktioajalla auto kulkee 28 metriä ennen kuin kuljettaja saa painettua jarrua.

”Turvaväliä edellä ajavaan olisikin hyvä olla noin neljä sekuntia. Riittävällä turvavälillä saa kompensoitua myös edellä ajavan esimerkiksi paremmasta rengastuksesta johtuvaa lyhyempää jarrutusmatkaa”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa.

Jarrutusmatkalla puolestaan tarkoitetaan matkaa, jonka auto kulkee jarrutuksen aloittamisesta pysähtymiseen. Jo pienellä ajonopeuden muutoksella on yllättävän iso vaikutus jarrutusmatkan pituuteen. Jos nopeus alenee 25 %, niin jarrutusmatka lyhenee noin puoleen.

Liukkaalla vain pieniä ohjausliikkeitä

Jos autolla pitää ohittaa, vaihtaa kaistaa tai väistää, ohjausliikkeet on pidettävä pieninä ja maltillisina. Mikäli ohitukseen lähdetään aivan edessä ajavan auton takapuskurissa roikkuen tai väistöön liian lähellä estettä, tulee ohjausta käännettyä tarpeettoman paljon. Tämä aiheuttaa heti levottomuutta auton käyttäytymiseen niin, että ajonvakautusjärjestelmä joutuu puuttumaan auton hallintaan. Pahimmillaan liian suuri ohjausliike voi johtaa ohituksen tai väistön epäonnistumiseen.

Vastaavasti ohituksen jälkeen omalle kaistalle palataan pienellä ja rauhallisella ohjausliikkeellä. Paluu tulisi tehdä vasta sitten, kun ohitettu auto näkyy taustapeilistä. Ohituspaikka kannattaa valita huolellisesti, jolloin tarvetta nopeaan paluuseen ei pitäisi tulla.

”Vastuullinen kuljettaja ymmärtää myös sen, että kaikissa keleissä ja tilanteissa ohittaminen ei ylipäätään ole järkevää. Jos esimerkiksi kaistojen välissä on paljon sohjoa tai paha polanne, ohittaminen on hyvin riskialtista”, Vesalainen neuvoo.

Ymmärrä ajonvakautusta

Ajonvakautusjärjestelmä on ollut pakollinen varuste EU:ssa myytävissä uusissa autoissa jo yli seitsemän vuoden ajan ja jo ennen pakollisuutta se oli yleistynyt vakiovarusteena. Vanhoissa autoissa ajonvakautusjärjestelmää ei välttämättä kuitenkaan ole. Kuljettajan onkin olennaista tietää, onko autossa ajonvakautusjärjestelmä vai ei. Varsinkin tilanteessa, jossa auto pyrkii aliohjautumaan eli puskemaan, eroaa toimintatapa ajonvakautusjärjestelmällä varustetun ja ilman sitä olevan auton välillä.

Ilman järjestelmää olevissa autoissa auton lähtiessä puskemaan painetaan kytkin pohjaan eikä ohjausta käännetä lisää. Ajonvakautusjärjestelmän kanssa puolestaan tuossa tilanteessa ohjausta tulee kääntää lisää haluamaansa suuntaan. Ajonvakautusjärjestelmä pyrkii tällöin kääntämään autoa jarrujen avulla, yksittäisiä pyöriä jarruttamalla.

Auton yliohjautuessa eli lähtiessä sivuluistoon toimitaan ohjauksen kanssa samalla tavalla siitä riippumatta, onko autossa ajonvakautus vai ei. Jos perä lähtee luistamaan vasemmalle, ohjataan vasemmalle. Jos taas perä luistaa oikealle, ohjataan oikealle.

”Ajonvakautusjärjestelmä on varuste, joka pelastaa ihmishenkiä. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että aina järjestelmän puuttuessa auton hallintaan, on kuljettaja jo tehnyt virheitä. Järjestelmän turvallisuusvaikutuksia ei myöskään pidä ulosmitata ajamalla liian kovaa”, Vesalainen painottaa.

Autoliiton Ajokoulu -verkko-oppimisympäristön uudessa ajokortillisille suunnatussa Paranna ajotaitoasi -palvelussa Autoliiton jäsenet saavat vinkkejä ajamiseen ja auton käyttöön. Osiossa on havainnollistavien videoiden lisäksi myös tekstiohjeita, tehtäviä sekä mahdollisuus kysyä neuvoja Autoliiton asiantuntijalta.

www.ajokoulu.autoliitto.fi

Nopeuden vaikutus jarrutusmatkaan