Autoliiton pakkausvinkit hiihtolomamatkalle

13.2.2018, klo 15.35

Koulujen hiihtolomat käynnistyvät tulevana viikonloppuna eteläisestä Suomesta ja moni perhe suuntaa lomanviettoon hiihtokeskuksiin. Autoliitto muistuttaa, että auton huolellisella pakkaamisella on iso vaikutus hiihtolomamatkan turvallisuuteen.

Kun neli- tai viisihenkinen perhe tavaroineen pakkautuu perheautoon ja mukaan otetaan vielä hiihto- ja lasketteluvälineet, on autossa väistämättä ahdasta. Jotkut lomailijat päätyvätkin välillä varsin luoviin, jopa vaarallisiin ratkaisuihin autoa kuormatessaan.

Kaikki tarpeellinen on kuitenkin usein mahdollista saada mukaan pienellä ennakkosuunnittelulla. Autoliitto laati listan turvallisen pakkaamisen perusteista:

Matkustamo

• Matkatavaroiden paikka on tavaratilassa – ei auton matkustamossa.
  • Käsimatkatavarat, kuten mobiililaitteet, pidetään istuintaskuissa tai niille tarkoitetuissa telineissä.

Tavaratila

• Ensimmäiset tavarat tuetaan tiukasti takapenkin selkänojaan ja loput tavarat niihin. Seuraava kerros rakennetaan samalla periaatteella.
  • Painavimmat tavarat mahdollisimman eteen ja alimmaiseksi.
  • Kuorma ei saa ylettyä takapenkin selkänojan yläreunan yläpuolelle.
  • Mikäli selkänoja kaadetaan tavaratilan laajentamiseksi, on tavaroiden paikallaan pysyminen varmistettava sitomalla.

Suksiboksi

• Boksiin saa kuormata vain kevyttä tavaraa.
  • Kevyistä tavaroista raskaimmat tulisi sijoittaa boksin keskelle, taakkatelineiden kohdalle.
  • Tavaroiden paikallaan pysyminen on varmistettava tukemalla ja sitomalla.
  • Boksin kannen lukittuminen on syytä varmistaa huolellisesti.

Myös rengaspaineet pitää säätää kuormitusta vastaavaksi ennen matkalle lähtöä.

”Auton käyttöohjekirjassa on neuvottu oikeat paineet pienelle ja isommalle kuormalle. Jos ollaan lähdössä selkeästi kylmempiin olosuhteisiin, suosittelemme käyttämään 0,2 baria korkeampia paineita kuin auton valmistaja suosittelee. Ilman viilentyessä, paineet alenevat noin 0,1 baria per 10 ˚C”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

”Kun auto pakataan täyteen, pitää huolehtia, että varoituskolmio ja heijastinliivit jokaiselle autossa olijalle ovat helposti saatavilla eivätkä esimerkiksi tavaratilan välipohjan alla. Myös lämmintä vaatetta on syytä olla käden ulottuvilla, sillä auto kylmenee pakkassäässä nopeasti, jos matka yllättäen katkeaa.”

Autoliitto on tehnyt ohjevideot suksiboksin asennuksesta sekä auton ja suksiboksin turvallisesta kuormaamisesta. Videot ovat katsottavissa Autoliiton Ajokoulussa osoitteessa https://ajokoulu.autoliitto.fi/loading-videos