Autoliiton lausunto verojaostolle autoverolaista

14.2.2018, klo 00.00

Autoliitto on antanut eduskunnan verojaostolle lausunnon hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi autoverolain muuttamisesta (HE 178/2017 vp).

Autoliitto kiittää mahdollisuudesta saada lausua tässä asiassa.

Autovero on ollut koko Suomen EU-jäsenyyden ajan ongelmallinen ja sen asemasta on kiistelty eri oikeusasteissa säännöllisesti ja riidat jatkuvat yhä. Autoverotus hidastaa omalta osaltaan autokannan uudistumista eikä siten edistä liikenneturvallisuutta ja päästöjen vähentämistavoitteita. Autovero pitäisi pikemminkin poistaa eikä siten tasoa nostaa, kuten nyt taksien osalta esitetään. Autoverotason nosto vanhentaa autokantaa ja heikentää liikenneturvallisuutta sekä nostaa päästötasoja. Uuden liikennepalvelulain voimaantulon yhteydessä tulisi kuitenkin huolehtia siitä, että samaa tehtävää suorittavien tahojen verotus olisi tasa-arvoista ja yhdenmukaista.

Matkailuautojen verovapauden säilyttäminen on tärkeää niin matkailuharrastuksen vuoksi kuin sen tuomien suorien ja välillisten muiden verotulojen takia. Verovapauteen johtavien kriteerien tiukentaminen vaikuttaa perustellulta, jotta verovapauden saavat ajoneuvot olisivat todellisuudessakin niille suunnitellussa käytössä matkailuajoneuvoina. Sisäkorkeusvaatimuksen alentaminen 190 cm:stä 185 cm:in on tervetullut uudistus lakiin, koska se tuo todennäköisesti markkinoille uusia matkailuautoiksi alun perinkin suunniteltuja malleja, joita ei aiemmin ole ollut kannattavaa Suomessa myydä. Uudistus todennäköisesti lisää uusien matkailuajoneuvojen myyntiä ja suoraan sekä välillisesti verotuloja.

Suomi on hyväksynyt kunnianhimoiset tieliikenteen päästötavoitteet, minkä lisäksi liikenneturvallisuuden nollavisio tähtää siihen, että kenenkään ei tarvitse kuolla tieliikenteessä. Jo näiden tavoitteiden saavuttamisen edellytyksenä on autoveron poistaminen hallitusti nykyistä porrastusta nopeammalla aikataululla kokonaan ja sitä kautta autokannan uudistaminen. Tämä koskee kaikkia ajoneuvoluokkia ja käyttötarkoituksia.

Kunnioittavasti,

Pasi Nieminen