Autoliiton lausunto tieturvallisuusdirektiivin muuttamisesta

14.9.2018, klo 00.00

Autoliitto kiittää mahdollisuudesta tulla kuulluksi tässä asiassa.

Liikenneturvallisuus on tärkeä perusoikeus, jonka kehittämiseen tulee käyttää kaikki saatavilla olevat resurssit. Sen eteen tehtävät toimenpiteet tulee toteuttaa hyötykustannussuhteeltaan tehokkaimmalla tavalla.

Tieninfrastruktuurin taso, koko, liikennemäärät, liikenneolosuhteet, yhdyskuntarakenne, liikennekulttuuri ja käytössä oleva ajoneuvokanta vaihtelevat merkittävästi jäsenvaltioiden välillä. Isoja eroja on myös jäsenvaltioiden tienfrastruktuurin ylläpitoon ja kehittämiseen käyttämissä resursseissa. Tästä johtuen kattavan merkityksellisen yhdenmukaisen sääntelyn luominen asiassa on lähes mahdoton tehtävä.

Suomen ongelma tieinfrastruktuurin turvallisuuden parantamisessa ei ole ollut riittävän tiedon puute toteutettavien hankkeiden tarpeellisuudesta tai niiden prioriteeteista. Merkittävin toimenpiteitä rajoittava tekijä on ollut resurssipula. Nyt esitetty direktiivi lisää omalta osaltaan asiaan liittyvää byrokratiaa ja saattaa johtaa tilanteeseen, jossa toimenpiteet kohdistuvat liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta hyötykustannus-suhteeltaan vähemmän kannattaviin hakkeisiin ja tieosuuksiin.

Jäsenvaltioiden erityispiirteet tulee huomioida tieinfrastruktuurin kehittämisessä ja resurssien käytöstä päätettäessä. Kuten esityksessä todetaan, niin Suomessa pääteillä parhaat turvallisuusvaikutukset saadaan vähentämällä kohtaamisonnettomuuksien riskiä. Komisison näkemys suojaamattomien tienkäyttäjäryhmien huomioiminen ensisijaisena toimenpiteenä tulee tehdä niillä tieosuuksilla ja tietyypeillä, joilla näistä toimenpiteistä saadaan paras hyöty.

Suomessa on korkealaatuista tutkimustietoa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista ja niiden syistä. Meillä on myös korkealaatuista tutkimusta sekä osaamista ja kykyä arvioida meidän olosuhteissa tarkoituksenmukaiset toimenpiteet ja keinot liikenneturvallisuuden ja tieinfrastruktuurin parantamiseksi. Ehdotukseen sisältyy riski siitä, että vähäisten resurssien käyttöä ohjataan jatkossa Euroopan Unionista niin, ettei niillä saavuteta parasta mahdollista kokonaistulosta liikenneturvallisuuden kannalta. Tämä ei ole hyväksyttävää.

Kunnioittavasti,

Pasi Nieminen