Autoliiton lausunto liikennevakuutusdirektiivin muuttamisesta

14.9.2018, klo 00.00

Autoliitto on antanut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle lausunnon aiheesta valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta annetun direktiivin 2009/103/EY muuttamisesta (direktiivi liikennevakuutusdirektiivin muuttamisesta) (U 53/2018 vp).

Autoliitto kiittää mahdollisuudesta tulla kuulluksi tässä asiassa.

Yleistä

Eurooppalaista liikennevakuutustoimintaa on yhtenäistetty liikennevakuutusdirektiivillä. Nykytilanteessa eri jäsenmaiden toiminta ja vakuutusmarkkinat poikkeavat yhä merkittävästi toisistaan. Kilpailun lisääminen ja siihen tähtäävä integraatio tulisi olla tavoitteena koko unionin alueella.

Vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönti

Käytäntö, jolla jäsenvaltiota on estetty tarkastamasta toisesta jäsenvaltiosta saapuvien, muualle rekisteröityjen ajoneuvojen liikennevakuutuksen voimassaolo on syytä purkaa. Liikennevakuutettujen kannalta on olennaista, ettei järjestelmä suojaa vakuuttamattomia ja vakuutusmaksunsa laiminlyöviä toimijoita. Maksujen laiminlyönti johtaa vakuutusmaksunsa hoitavien maksujen kallistumiseen. Tekniikka mahdollistaa sujuvan tarkastamisen, mutta edellyttää jatkossa toimiakseen entistä paremmin koordinoitua ajantasaisen tiedon vaihtoa jäsenvaltioiden välillä.

Vakuutusyhtiön maksukyvyttömyys ja vakuutusturvan vähimmäismäärä

Muutosten merkitys on vähäinen Suomessa.

Vakuutus- ja vahinkohistoria

Vakuutus- ja vahinkohistoriatietojen harmonisointi ja niistä ilmoittamisen yhtenäistäminen on vakuutuksenottajien edun mukaista.

Muut vaikutukset Suomessa

Hallituksen esityksen mukaan esitys saattaa laajentaa liikennevakuutuksen soveltamisalaa kilpailu- ja testaustarkoituksiin käytettyjen ajoneuvojen osalta. Tällainen laajennus on hankala kysymys. Voidaan kysyä, onko tällaisen normaalista liikenteestä poikkeavan toiminnan vakuuttaminen tarkoituksenmukaista toteuttaa yleisen liikennevakuutuksen kautta. Mikäli näin on, tulee silloin tähän toimintaan kohdistuvien vakuutusmaksujen tason olla riittävä kattamaan siitä aiheutuneet vahingot. Koska Suomessa liikennevakuutuksen korvaustaso ja soveltamisala ylittävät minimivaatimukset, niin vastaavasti vakuutusmaksut voivat nousta korkeiksi.

Komission Suomea tiukempi tulkinta sähkökäyttöisten liikkumisvälineiden ulottamisesta liikennevakuutuksen soveltamisalaan on ongelmallinen, Tilanne, jossa näiden liikkumisvälineiden käytöstä aiheutuneet vahingot tulevat niiden vakuuttamisvelvollisuudesta vapauttamisen jälkeen muiden vakuuttamisvelvollisten ajoneuvolajien maksettavaksi Liikennevakuutuskeskuksen kautta ei ole hyväksyttävää. Lähtökohtaisesti kaikkien vakuutettujen tulee myös osallistua liikennevakuutusjärjestelmän rahoittamiseen. Näin erityisesti, jos korvattavuuteen kuuluu myös kuljettajien itselleen aiheuttamat vahingot.