Autoliiton kummikuskit valittu

10.2.2017, klo 11.25

Autoliiton vuoden 2017 kummikuskit hakevat menestystä kartingissa, rallissa ja rallicrossissa.

Autoliiton AL-Sport-toimikunta valitsee vuosittain hakemusten perusteella kummikuljettajia, joita tuetaan matkalla kohti tavoitteitaan. Kauden 2017 kummikuljettajiksi valittiin Kaisa Eiristö, Tapio Nirvi, sekä Jere Kalliokoski.

Kaisa Eiristö

Kaisa Eiristö on AL-Helsinkiä edustava 21-vuotias kartingkilpailija Riihimäeltä. Kaisa on saavuttanut jo yhden suomenmestaruuden vuonna 2015 ja SM-hopeaa viime vuonna. Kaisa on ensimmäinen kartingin suomenmestaruuden saavuttanut naiskuljettaja.

Kaisa kilpaili ensimmäisen kerran vuonna 2006 Harrastaja-luokassa ja sieltä tie vei Raket- ja Yamaha-luokan kautta vaihteelliseen KZ2-luokkaan. Kaudella 2016 Kaisa saavutti hienosti ensimmäisellä kaudellaan KZ2-luokassa SM-hopeaa.

Kaudella 2017 Kaisa jatkaa KZ2-luokassa ja tavoittelee SM-mitalia. Tiiminä pysyy edelleen Hemet Racing ja runkona suomalainen Ninar. Kauden päätavoitteena Kaisalla on kuitenkin KZ2-luokan EM-sarja. Kilpailukausi alkaa Suomessa jo huhtikuun lopussa ja ulkomailla toukokuun alussa Belgiassa. Kausi päättyy MM-kilpailuihin syyskuussa Saksassa.

Kaudella 2017 Kaisan suunnitelmissa on myös ajaa Suomessa Kartingin EM-osakilpailu OK-luokassa ja tehdä debyytti Rata SM-sarjaan. Kaisa tähtää kansainväliseen ammattilaisuraan.

Kaisan kisaamista voi seurata muun muassa Kaisan Facebook-sivuilta:

Kaisa Eiristö kuva: Tero Niemistö

Tapio Nirvi

Kolmatta kauttaan Autoliiton kummikuljettajana jatkava Tapio Nirvi on 24-vuotias rallikuski Askolasta. Hän edustaa AL-Myrskylän osastoa ja kauden 2017 kisoissa on kalustona BMW M3 ralliauto. Kartanlukijana Tapion vierellä istuu edelleen Vesa-Matti Masalin.

Tapio on saavuttanut mukavasti menestystä ja luokkavoittojen lisäksi meriittinä parilta viime vuodelta ovat muun muassa yleisen luokan Etelä-Suomen aluemestaruus (2016), SM-pronssia RSJM-sarjassa (2015) ja Etelä-Suomen aluemestaruus A-Junioreissa (2014)

Kaudella 2017 Tapio kilpailee F-Rallisarjassa ja muutamassa Suomi-Cup -osakilpailussa sekä lisäksi vielä joissakin muissa ralleissa. Tapion tavoitteena on ajaa puhdas kausi, olla mukana kärkikamppailuissa ja päästä kisoissa kolmen parhaan joukkoon.

Talvisin Tapio treenaa kilpailuihin ajamalla kotipellon kolmen kilometrin mittaisella radalla. Treenikilometrejä kertyy talvella noin sata. Kesäisin hän puolestaan käy hakemassa vauhtia Aholafarmin testi-EK:lla. Rallin lisäksi Tapion harrastuksiin kuuluvat metsästys, valokuvaus ja autojen rakentelu.

Tapion kauden etenemistä voi seurata muun muassa Tapion Facebook-sivuilta:

Tapio Nirvi

Jere Kalliokoski

Autoliitto Härmää edustava 19-vuotias Jere Kalliokoski aloitti autourheilun vuonna 2005 kartingilla. Vuonna 2013 Jere siirtyi kartingista jokamiesluokkaan, josta tuli heti useita kisavoittoja, mistä komeimpana suurkisa Asfalttikunkun voitto.

Toissakaudella Jere ajoi jokamiesluokan lisäksi rallicrossia SM-sarjan autokrossi-luokassa, jossa hän sijoittui viidenneksi. Kauden kruununa tuli suomenmestaruus jokamiesluokan JM-liigafinaalista, jossa Jere ajoi Kauhajoen liigajoukkueessa.

Viime kaudella Jere siirtyi rallicrossissa nelivetoisten Super Car –luokkaan Skoda Fabialla. Hän saavutti tässä rallicrossin kuninkuusluokassa suomenmestaruuden heti debyyttivuonna. Kaudelta 2016 tuli toinenkin mestaruus, kun Kauhajoen liigajoukkue uusi jokamiesluokassa hienosti mestaruutensa.

Jeren autourheilukuulumisia voi seurata Jeren Facebook-sivuilta:

Jere Kalliokoski kuva: Vesa Rauhala