Autoliiton invasovellus opastaa esteettömälle pysäköintipaikalle

19.5.2021, klo 13.06

Kansainvälistä esteettömyys- ja saavutettavuuspäivää vietetään torstaina 20.5. Autoliitto edistää omalta osaltaan esteettömyyden toteutumista kokoamalla liikkumisesteisten pysäköintipaikat yhteen mobiilisovellukseen. Uutena kumppanina mukaan on lähtenyt valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt.

Esteettömyysasetuksen mukaan osa rakennusten pysäköintipaikoista tulee olla osoitettu liikkumisesteisille. Liikkumisesteisten pysäköintipaikkainfra (nk. LE-paikat eli invapaikat) onkin jo valtakunnallisesti olemassa, mutta paikoista ei ole ollut helposti löydettävää, yhteen paikkaan koottua tietoa, jonka avulla liikkumisesteinen löytäisi suoraan perille. Tämä on harvemmin ongelma omalla tutulla paikkakunnalla liikuttaessa, mutta vieraassa kaupungissa paikkojen löytäminen on hankalampaa.

Autoliitto on parin vuoden ajan koonnut liikkumisesteisten pysäköintipaikkoja yhteen mobiiliapplikaatioon yhdessä kuntien ja muiden yhteistyökumppanien kanssa. Kumppanien tehtävänä on kartoittaa omalla vastuualueellaan olevat LE-paikat ja lisätä niiden koordinaatit sovellukseen. Kumppanit voivat lisätä palveluun myös lisätietoja, kuten kussakin sijainnissa olevien pysäköintipaikkojen määrän sekä valokuvia, mikä omalta osaltaan helpottaa paikkojen löytämistä.

Autoliitto on tuonut LE-paikat osaksi omaa sovellusta, joka on veloituksetta ladattavissa ja käytettävissä sekä Android- että iOS-käyttöjärjestelmille. Sovelluksen käyttö ei edellytä Autoliiton jäsenyyttä. Paikat näkyvät karttapohjalla, josta pääsee helposti myös navigointisovelluksiin.

Autoliiton invaprojektiin on lähtenyt mukaan jo 41 kuntaa sekä Yyterin kylpylä, Itä-Suomen Yliopisto, Porin puuvilla, Ranua Zoo, Mobilia, XAMK ja Jyväskylän Yliopisto. Lisäksi mukana ovat Kuntaliitto, Diagnostiikkakeskus HUS Kuvantaminen sekä Suomen Paralympiakomitea. Uutena kumppanina projektiin osallistuu valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt, jolla on lähes 9000 rakennusta eri puolilla Suomea.

”On todella hienoa, että Senaatti-kiinteistöt lähti mukaan edistämään esteettömyyden toteutumista rakennuksissaan. Erilaisten virastojen saavutettavuus on erittäin tärkeää liikkumisesteisten arjessa”, Autoliiton projektipäällikkö Janne Koivisto toteaa.

”Olemme saaneet hyvin myös kuntia mukaan, mutta tavoitteena on tietenkin kattaa koko Suomi. Olisi hienoa, jos myös isot kaupungit, kuten Helsinki, Turku ja Tampere kokisivat esteettömyyden edistämisen tärkeäksi. Näissä kaupungeissa liikkuu kuitenkin paljon muualta tulevia liikkumisesteisiä autoilijoita.”

Lisää aiheesta: www.autoliitto.fi/liikkumisesteisille