Autoliiton Fillarimestaruus Pohjanmaalle

7.5.2019, klo 15.38

Lasten ja nuorten liikenneturvallisuutta edistävän Fillarimestari-kilpailun Suomen mestaruudesta kisattiin jo 17. kertaa. Polkupyörän hallintaa sekä liikennesääntötuntemusta testaavan kisan voitti Soinin yhtenäiskoulu Etelä-Pohjanmaalta.

Fillarimestari-kilpailu eli FIA European Traffic Education Contest on kansainvälisen autoliitto FIA:n koordinoima, 10-12 -vuotiaille lapsille suunnattu liikenneturvallisuuskilpailu, jonka Suomessa järjestää Autoliitto. Kisaan osallistuu vuosittain yli kaksi miljoonaa eurooppalaista lasta kahdesta pojasta ja kahdesta tytöstä muodostetuissa joukkueissa. Suomessa nämä joukkueet ovat koulujen muodostamia.

”Fillarimestarikisan tavoitteena on edistää lasten liikennekasvatustyötä. Kisaan valmistautuminen motivoi kouluja ja lapsia harjoittelemaan liikennesääntöjä ja pyöränkäsittelytaitoja. Jokainen meistä on osana liikennettä, joten on tärkeää, että osaamme toimia siellä jo lapsena. Finaaliin saakka päässeet lapset voivat varmasti opettaa jotain vanhemmilleenkin”, Autoliiton järjestöpäällikkö Taina Kytäjä-Roimu toteaa.

Suomen mestaruus ratkaistiin tiistaina 7.5. Kylpylähotelli Peurungassa, Laukaassa. Kisaan oli edennyt yhteensä 17 koulun joukkueet eri puolelta Suomea viime syksynä järjestetyistä aluekarsinnoista. Kolmesta ajokokeesta ja kolmesta teoriakokeesta koostuvan kisan voitti Soinin yhtenäiskoulun joukkue, johon kuuluivat Aatu Silvonen, Tiara Korkeakangas, Oskari Vuorenmaa sekä Henni Saarenketo. Korkeakangas oli myös koko kisan paras tyttö. Kilpailun paras poika oli Veeti Vesterinen Saarijärven Yhtenäiskoulun joukkueesta. Soinin yhtenäiskoulun joukkueenjohtajana toimi koulunkäynninohjaaja toimi Sisko Korpela.

”Vähän tämä tuli yllätyksenä, vaikka olemmekin treenanneet koulussa ratoja ja teoriaa. Eniten olen oppinut liikennesäännöistä ja uusia liikennemerkkejä. Teoriatehtävät olivat täälläkin vaikeimpia”, Tiara Korkeakangas kertoi.

Fillaritaidot ja liikennesääntötuntemus kulkevat Korkeakankaan perheen geeneissä, sillä kaksi vuotta sitten Tiaran isosisko Tahiti oli voittamassa Autoliiton Fillarimestaruutta ja hän oli pikkusiskonsa tapaan kisan paras tyttö.

Tulokset:

1. Soinin yhtenäiskoulu, Soini
  2. Jokelan koulu, Paimio
  3. Saarijärven yhtenäiskoulu, Saarijärvi
  4. Myllykankaan koulu, Alajärvi
  5. Mäkelänmäen koulu, Muurame

6.-17. (aakkosjärjestyksessä)

Aseman koulu, Hamina
Hilda Käkikosken koulu, Lapinjärvi
Jalkarannan koulu, Lahti
Kaivolan koulu, Salo
Kettulan koulu, Kuopio
Lapin yo:n harjoittelukoulu, Rovaniemi
Luolajan koulu, Hämeenlinna
Puumalan yhtenäiskoulu, Puumala
Soidinsuon koulu, Kajaani
Suhmuran koulu, Joensuu
Vuokatin koulu, Sotkamo
Vuorentaan koulu, Hämeenlinna

Soinin yhtenäiskoulun joukkue

Kuvassa vasemmalta Soinin yhtenäiskoulun joukkue Henni Saarenketo, Oskari Vuorenmaa, Aatu Silvonen ja Tiara Korkeakangas.