Autoliiton Fillarimestarit tulevat Muuramesta

24.4.2018, klo 16.21

Lasten ja nuorten liikenneturvallisuutta edistävän Fillarimestari-kilpailun Suomen mestaruus ratkaistiin jo 16. kertaa. Polkupyörän hallintaa sekä liikennesääntötuntemusta testaavan kisan voitti Mäkelänmäen koulun joukkue Muuramesta.

Fillarimestari-kilpailu eli FIA European Traffic Education Contest on kansainvälisen autoliitto FIA:n koordinoima, 10-12 -vuotiaille lapsille suunnattu liikenneturvallisuuskilpailu, jonka Suomessa järjestää Autoliitto. Kisaan osallistuu vuosittain yli kaksi miljoonaa eurooppalaista lasta kahdesta pojasta ja kahdesta tytöstä muodostetuissa joukkueissa. Suomessa nämä joukkueet ovat koulujen muodostamia.

”Kukaan ei voi välttyä olemasta osallisena liikenteessä. Sen takia liikennetaitojen ja asenteiden oppiminen jo pienestä pitäen on tärkeää. Autoliiton Fillarimestarikisa on yksi tapa tuoda liikennekasvatusta kouluihin hauskalla tavalla”, Autoliiton järjestöpäällikkö Taina Kytäjä-Roimu toteaa.

Suomen mestaruus ratkaistiin tiistaina 24.4. Kylpylähotelli Peurungassa, Laukaassa. Kisaan oli edennyt yhteensä 19 koulun joukkueet eri puolelta Suomea viime syksynä järjestetyistä aluekarsinnoista. Kolmesta ajokokeesta ja kolmesta teoriakokeesta koostuvan kisan voitti Mäkelänmäen koulun joukkue Muuramesta. Joukkueessa kisasivat Elle Moilanen, Jenna Lilja, Eemeli Hyvönen ja Mikko Simonen. Moilanen oli samalla kisan paras tyttö ja Hyvönen paras poika. Kisassa toiseksi sijoittui Myllykankaan koulu Alajärveltä ja kolmanneksi Aseman koulu Haminasta.

”Meidän koulussa kaikki neljäsluokkalaiset osallistuvat koulun omiin karsintoihin ja sen perusteella valitaan joukkue. Joukkueen kanssa olemme sitten harjoitelleet ajamista välituntisin ja teoriaa Autoliiton nettisivuilla olevien erinomaisten harjoituskuvien avulla”, joukkueenjohtajana toiminut luokanopettaja Antti Soikkeli kertoi. Joukkuetta on valmentanut myös opettaja Raine Äyräväinen.

”Ajorastit olivat vaikeita, mutta teoriat helppoja”, voitosta silminnähden häkeltynyt Elle Moilanen totesi ja antoi kaikille pyöräilijöille vinkkejä arkiajamiseen.

”Pitää vaan noudattaa liikennemerkkejä, niin hyvin menee.”

Mäkelänmäen koulun joukkue lähtee syksyllä edustamaan Suomea kansainvälisen autoliitto FIA:n järjestämään Fillarimestari EM-kisaan Budapestiin, Unkariin. Lisäksi voittajat saivat palkinnoksi uudet Helkaman polkupyörät.

Tulokset 1-5:

1. Mäkelänmäen koulu, Muurame
  2. Myllykankaan koulu, Alajärvi
  3. Aseman koulu, Hamina
  4. Vuorentaan koulu, Hämeenlinna
  5. Tuurin koulu, Alavus

Muut loppukilpailussa mukana olleet koulut:

Kellokosken koulu joukkue, Tuusula
Ruununmyllyn koulu, Hämeenlinna
Hakolan koulu, Alahärmä
Halssilan koulu, Jyväskylä
Sompion koulu, Sodankylä
Lapin yliopiston harjoittelukoulu, Rovaniemi
Jokelan koulu, Paimio
Kaivolan koulu, Salo
Vuokatin koulu, Sotkamo
Leivolan koulu, Sotkamo
Suhmuran koulu, Joensuu
Niittylahden koulu, Niittylahti
Taavetin koulu, Luumäki
Otavan koulu, Mikkeli

Mäkelänmäen koulu

Opettaja Antti Soikkeli, Mikko Simonen, Eemeli Hyvönen, Jenna Lilja ja Elle Moilanen Mäkelänmäen koulusta Muuramesta.