Autoliiton EcoTourin voitto tuli Toyotan pistokehybridillä | Autoliitto

Autoliiton EcoTourin voitto tuli Toyotan pistokehybridillä

16.05.2011

Autoliitto järjesti 13.-14.5. EcoTour -taloudellisen ajon tapahtuman, jonka tavoitteena on parantaa ihmisten tietoisuutta ajotavan merkityksestä polttoaineenkulutukseen. Moni tapahtumaan osallistunut ajoi taloudellisemmin kuin koskaan ja joitain oppeja jäi varmasti myös arkiajoon.

Autoliiton kaksipäiväisen EcoTour -taloudellisuusajotapahtuman reitti vei tänä vuonna Helsingistä Turkuun ja takaisin. Ykköstie jäi kuitenkin vähälle käytölle, sillä reitti kierteli kauniita ja osittain haastavia maisemareittejä pitkin. Yhteensä reilun 500 kilometrin mittaisen kisan alku- ja lopputankkaus tehtiin Myllylammella.

EcoTourin ideana oli ajaa reitti mahdollisimman pienellä polttoaineenkulutuksella. Reitti koostui etapeista, joista kunkin autokunnan tuli selvittä tietyssä ajassa. Kisaan mahtui myös kolme erikoistehtävää, joissa tehtiin muun muassa väistökokeita Paimion ajoharjoitteluradalla ja liikenneturvallisuusaiheinen teoriakoe turvallisuustalossa.

EcoTourille osallistui tänä vuonna niin tavallisia autoilijoita kuin taloudellisuusajon harrastajia. Mukana oli myös rallitähti Markku Alén kartturinaan muun muassa Juha Kankkusen ja Ari Vatasen rinnalla aikoinaan työskennellyt Juha Repo. Pirkka-Pekka Petelius haki myös taloudellista ajotapaa EcoTourilla. Autokuntia oli mukana yhteensä 26, ja autot oli jaettu käyttövoiman ja kokonsa mukaan eri luokkiin. Loppupisteytyksissä huomioitiin sijoitus luokassa ja luokassa olleiden autojen lukumäärä.

Lopputuloksissa yleiskilpailun voittajaksi nousi pari Sami Ruotsalainen-Kalle Kalaja Toyota Prius Plug-in Hybridillä. Kyseessä on siis bensiiniä polttoaineenaan käyttävä hybridiauto, jonka akkuja voi ladata myös pistokkeesta. Voittajien polttoaineenkulutus oli reitillä 4,256 l/100 km, mikä tarkoittaa 100 g/km CO2-päästöjä. Virallinen tulos oli 4,341 l/100 km reitillä tulleiden virhepisteiden jälkeen.

Yleiskilpailun kolme ensimmäistä sijaa menivät eri polttoainetta käyttäville autoille. Toiseksi kisassa tuli taloudellisuusajokonkari Markku Lehisto kartturinaan Ari Parkkinen dieselmoottorisella Seat Ibizalla ja kolmanneksi niin ikään taloudellisuusajotaidoistaan tuttu pari Juha-Pekka Sihvonen-Jukka Honkanen Volkswagen Passat -maakaasuautolla. CO2-päästöillä mitattuna maakaasuauto selvisi pienimmällä, vain 88 g/km päästöllä.

”EcoTour osoitti jälleen, että haastavakin reitti voidaan ajaa pienellä kulutuksella. Kuljettajalla on iso merkitys polttoaineenkulutukseen eikä ole yllätys, että kärkisijoilla on kokeneita autoilijoita”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teijo Poutanen sanoo.

Kuljettajan merkityksestä hyvänä esimerkkinä voidaan pitää kahta identtistä Honda Jazz hybridiä, joista toisella ajoi Radio Suomi Popin viime vuonnakin EcoTourille osallistunut Arttu Harkki ja toisella Radio Suomi Popin kuljettajatiimi, jolle automaattivaihteinen auto oli uusi tuttavuus. Kulutuseroa tuli 0,6 l/100 km.