Autoliitolta uusi automatkailijan käsikirja

Autoillen Euroopassa -kirja
18.01.2017

Autoliitto julkistaa uuden Autoillen Euroopassa -kirjan torstaina 19.1.2017. Kirjassa on runsaasti erityisesti automatkailijan kannalta tärkeää tietoa 35 Euroopan maasta sekä vinkkejä mielenkiintoisista nähtävyyksistä.

Nykyisin joka toinen vuosi julkaistava Autoillen Euroopassa –kirja ilmestyy nyt jo 48. kerran. Ensimmäinen Eurooppaan suuntaaville automatkailijoille tarkoitettu opas ilmestyi vuonna 1963. Tuosta ajasta automatkailun kohdemaat sekä eri maiden säännöt ja määräykset ovat muuttuneet melkoisesti. Uusin Autoillen Euroopassa –kirja onkin kaikkien aikojen paksuin 320 sivullaan.

Uutuusoppaassa on mukana 35 Autoliiton matkailututkimusten mukaan eniten suomalaisia kiinnostavaa maata, joista on entistä enemmän tietoa. Uusina maakohtaisina aiheina annetaan muun muassa matkailijan turvavinkkejä, esitellään polkupyöräilijöitä koskevia määräyksiä sekä tarjotaan julkiseen liikenteeseen liittyvää tietoa.

Aiemmista kirjoistakin tutut perustiedot, kuten moottoritiemaksut, ympäristövyöhykkeet, auton pakolliset varusteet ja muut olennaiset asiat käydään seikkaperäisesti läpi.

”Jos ei ole lainkaan perehtynyt eri maiden sääntöihin ja määräyksiin, saattaa tulla ikäviä yllätyksiä. Maksamattomat moottoritiemaksut, kielletyille vyöhykkeille ajaminen tai vaikka jonkun varusteen puuttuminen autosta voi tulla kalliiksi, vaikka virhe perustuisikin vilpittömään tietämättömyyteen. Autoillen Euroopassa –kirja auttaa välttämään näitä sudenkuoppia”, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo.

Navigaattoreiden ja kojelautakameroiden yleistymisen takia kirjassa käsitellään myös niihin liittyviä määräyksiä. Esimerkiksi jatkuvasti tallentavan kojelautakameran käyttö on Itävallassa 10 000 euron sakon uhalla kielletty. Navigaattoreiden kiinteistä nopeusvalvontakameroista varoittavaa ominaisuutta on puolestaan laitonta käyttää muun muassa Saksassa ja Ranskassa.

Maakohtaisten tietojen lisäksi Autoillen Euroopassa -kirjassa annetaan ohjeita matkaan valmistautumiseen, auton kuormaamiseen sekä autonvuokraukseen. Matkailuajoneuvoilla liikkuville ja moottoripyöräilijöille on omat vinkkinsä, minkä lisäksi kirjassa on viisi erilaista reittiehdotusta nähtävyyksineen.

Autoillen Euroopassa -kirjan hinta on 37 euroa (Autoliiton jäsenille 29 euroa). Kirjaa myydään AL-kaupassa www.kauppa.autoliitto.fi, Autoliiton myymälöissä sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.

Kuva: Autoillen Euroopassa kirja

Lisätietoja: