Autokaupan roolit erilaistuvat uusien ja käytettyjen autojen myynnin osalta

4.7.2022, klo 11.22

Luulot pois autoilusta -podcastin yhdeksännessä jaksossa keskustellaan autokaupan murroksesta, kun Elina Koivumäki saa vieraakseen Pekka Rissan ja Juha Kalliokosken. Autokaupan murros on ollut käynnissä jo muutamia vuosia, mutta se kiihtyi huomattavasti koronapandemian ja Venäjän käynnistämän sodan myötä. Miten autokaupan murros näkyy suomalaisten henkilöautoilijoiden arjessa?

Suomen teillä liikkuu yhteensä noin 2,7 miljoonaa autoa, joista leijonanosa on bensiinikäyttöisiä. Vuonna 2020 myytyjen uusien henkilöautojen keskihinta oli 36 400 euroa, käytettyjen keskihinta taas on tällä hetkellä autoalan mukaan 6800 euroa. Käytettyjen autojen tai vaihtoautojen kauppa edustaakin huomattavaa, noin 80 prosentin osuutta Suomen vuosittaisesta autokaupasta. Etenkin käytetyt sähköautot kiinnostavat suomalaisia.

Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia, sillä sen keski-ikä on jo yli 12,5 vuotta. Esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on kymmenen vuotta. Kamux-ketjun perustaja ja toimitusjohtaja Juha Kalliokoski uskoo tämän johtuvan siitä, että iso osa suomalaisten varallisuudesta on kiinni asunnoissa.

”Taustasyynä on myös korkea autovero ja toisaalta se, että tämän päivän autot ovat teknisesti parempia ja näin kestävät pidempää käyttöä”, Kalliokoski kertoo.

Päästötavoitteet edellyttävät Suomen iäkkään henkilöautokannan voimakasta uusiutumista seuraavan vuosikymmenen aikana. Vauhti kiihtyy autokaupan sähköistymisessä ja se näkyy myös autokaupassa.

”Etenkin työsuhdeautoilijat ovat siirtyneet voimakkaasti ladattaviin autoihin viimeisen puolentoista vuoden aikana. Uusista rekisteröitävistä autoista yli 30 prosenttia on ladattavia autoja ja veikkaan, että vuoden loppuun mennessä niitä on 40 prosenttia”, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa kertoo.

Tavoitteena on, että vuoteen 2030 Suomen teillä ajaisi yli 700 000 sähköautoa. Bensiinin ja dieselin huomattava hinnan nousu lisää Kalliokosken mukaan pohdintaa siitä, mikä auton käyttövoimaksi valitaan. Kuluttajia mietityttää nousseiden polttoainehintojen lisäksi sähköautojen saatavuus sekä niiden käyttöön liittyvät haasteet. Autovalmistajien valikoimat kuitenkin sähköistyvät vauhdilla ja osa valmistajista on jo kertonut lopettavansa polttomoottoriautojen valmistuksen tulevaisuudessa. Autovalmistajat haluavat suoraan palvelusuhteeseen kuluttajan kanssa. Esimerkiksi Tesla ja Polestar myyvät autoja nykyään lähes täysin verkossa ja pitämällä showroomia ja koeajomahdollisuuksia.

”Tämä on iso muutos automarkkinassa ja uskon sen yleistyvän jatkossa”, Kalliokoski kiteyttää.

Kalliokoski kertoo, että vuoden 2022 autokaupassa yli puolet kuluttajista päätyy auton omistamisen sijaan hankkimaan auton leasing-rahoituksella tai muulla vuokravaihtoehtomallilla, josta esimerkkinä edellä mainittu työsuhdeautoilu tai osamaksu.

Globaali komponenttipula riivaa autokannan sähköistymistä

Kesällä 2022 ei voi keskustella autoteollisuudesta huomioimatta komponenttipulaa, jonka ennustetaan helpottuvan vasta loppuvuodesta 2023. Rissa kertoo, että suuri syy pulaan on erityisesti puolijohteet, vaikka toki muistakin komponenteista on pulaa.

”Pula lähti koronasta ja kaikki alihankintatehtaat kärsivät siitä. Jossain maissa tehtaita laitettiin pakolla kiinni ja myös sairaustapausten takia jouduttiin tilanteeseen, jossa tehtaat kävivät puoliteholla. Nyt myös Venäjän hyökkäyssota vaikuttaa tilanteeseen”, Rissa kuvailee.

”Tilanne näkyy konkreettisesti tilausjonoissa. Normaalisti autoja on jonossa noin 15–18 tuhatta, tällä hetkellä yli 50 000. Jono myös kasvaa koko ajan”, Rissa muistuttaa.

”On kuitenkin hienoa, että ihmiset tällä hetkellä tilaavat uusia autoja. Me tarvitsemme tuoreita autoja liikenteeseen ja on hyvä, ettemme ole menneet peiton alle piiloon sodan takia”, Rissa summaa.

Kuuntele podcastit täältä.