Auto pitää Suomen liikkeessä

2.9.2021, klo 10.50

Valtakunnallista Auton Päivää vietetään lauantaina 4.9. jo 25. kerran. Tänä vuonna puhuttavat erityisesti ilmastoasiat ja tieliikenteen päästövähennystoimet.

Tieliikenne ja henkilöautoilu mainitaan usein ensimmäisenä ongelmana päästöistä keskusteltaessa. Monesti henkilöautoilun päästöjen vähentämisen ratkaisuksi tarjotaan erilaisia veronkiristyksiä ja muita kustannuksia nostavia keinoja. Uusimpana keinona liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä selvittää kansallista tieliikenteen päästökauppaa. Henkilöautot tuottavat noin yhdeksän prosenttia Suomen kasvihuonepäästöistä, joten pelkästään autoilua kurittamalla ei ilmasto-ongelmaa saada ratkaistuksi.

”Auton käyttäminen on Suomessa – EU:n harvimmin asutussa maassa – perustellumpaa kuin missään muualla Euroopassa. Sen pitäisi näkyä myös liikenteelle asetettavissa vaatimuksissa ja verotuksen tasossa. Päästöjen vähentäminen on tärkeää, mutta Suomen ei omalla toiminnallaan pidä hankaloittaa työssäkäyntiä ja heikentää yritysten kilpailukykyä enempää kuin jo nyt EU:sta tulevilla vaatimuksilla tapahtuu”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

”Uusien vero- ja maksujärjestelmien suunnittelun sijaan nyt tulisi kantaa huolta siitä, miten edistetään ajoneuvokannan uudistumista ja eri käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin rakentamista. Asiaa ei voi ratkaista vain vaatimuksia kiristämällä sekä veroja ja maksuja korottamalla. Keskeistä on, että me itse huolehdimme omasta kilpailukyvystämme ja siitä, miten Suomi ja suomalaiset pidetään liikkeessä.”

Tulevana lauantaina 4.9.2021 vietetään Autoliiton järjestämää Auton Päivää jo 25. kerran. Päivän tarkoituksena on herättää keskustelua autoilun merkityksestä Suomessa. Autoliiton paikallisosastot järjestävät lisäksi koko perheen Auton Päivän tapahtumia eri puolilla Suomea.

Auton Päivän tapahtumien paikkakunnat ja kellonajat löytyvät osoitteesta www.autoliitto.fi/autonpaiva.