Apuvirta-avustukset korostuvat korona-autoilussa

16.4.2020, klo 13.18

Käynnistysongelmat voivat yllättää, kun autoilla ajetaan vähän ja tavallista lyhyempiä matkoja.

Pääsiäinen oli Autoliiton tiepalvelussa odotetusti huomattavasti normaaleja vuosia hiljaisempi, mutta mitään täyspysähdystä ei avustuksissa tapahtunut. Avustuskeskukseen tuli noin puolet vähemmän puheluita kuin viime vuoden pääsiäisenä. Avustusten trendi oli kuitenkin samanlainen tänä vuonna kuin vuosi sitten. Kiirastorstai on pyhäpäiviä vilkkaampi ja pääsiäistä seuraavana tiistaina avustusmäärät kasvavat selkeästi.

”Pyhien jälkeinen päivä tekee aina piikin, sillä ihmiset eivät ala hoitaa asioitaan pyhinä, vaan usein odottavat seuraavaan arkipäivään, jos autolla ei ole pakko liikkua. Tänä vuonna tuo piikki oli terävämpi varmastikin, koska monet olivat olleet kotona koko pääsiäisen ja vasta tiistaina piti päästä autolla töihin tai muille asioille”, Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen toteaa.

Moottorin tekninen vika oli tänä pääsiäisenä viime vuoden tapaan pääsyy avuntarpeelle noin neljänneksen osuudella. Tuohon luokkaan kuuluvat ongelmat eivät ole oikeastaan ajosuoritteesta riippuvaisia. Joissakin yleisissä avustuksissa vähentyneet ajosuoritteet kuitenkin näkyvät.

”Esimerkiksi rengasrikkoja tapahtui tänä vuonna avustusmääriin suhteutettunakin vähemmän”, Oksanen kertoo.

”Se, että autoilla ajetaan vähemmän, näkyy selkeimmin siinä, että apuvirtaa tarvittiin suhteessa huomattavasti useammin. Useampi kuin joka viides keikka oli apuvirta-avustuksia, kun viime vuonna niiden osuus oli 15 %. Kun autot seisovat käyttämättöminä pitkiä aikoja ja niillä ajetaan normaalia lyhyempiä matkoja, akut eivät ehdi latautua ja ongelmia tulee ennemmin tai myöhemmin.”