Älä kolhi vuokrapakua

6.2.2018, klo 13.28

Moni tarvitsee satunnaisesti pakettiautoa esimerkiksi muuttokuormien tai suurten esineiden kuljettamiseen. Isokokoisen auton mitat saattavat yllättää henkilöautoon tottuneen kuljettajan.

B-luokan eli henkilöauton ajokortilla saa ajaa kokonaismassaltaan enintään 3500 kg:n painoista autoa, joka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä. Tuohon painorajaan mahtuu ulkomitoiltaan varsin suurikokoisia pakettiautoja.

Paku on näppärä apu esimerkiksi muutoissa tai muissa tavaransiirroissa. Varsinkin isompien pakettiautojen ajaminen eroaa hyvin paljon henkilöautolla ajamisesta, mikä saattaa aiheuttaa yllätyksiä satunnaiskäyttäjälle. Pakettiauton erityispiirteet on tärkeää tiedostaa ennen liikenteeseen ja ahtaisiin pihoihin lähtöä. Ison auton ratissa ennakoinnin merkitys korostuu.

Huomioi takapyörien oikaisu

Pitkän akselivälin vuoksi pakettiauton takapyörät oikaisevat käännyttäessä huomattavasti henkilöautoa enemmän. Kuljettajan on seurattava tilannetta peilistä. Ahtaisiin paikkoihin ajettaessa kannattaa lähestymissuunta miettiä huolellisesti.

”Esimerkiksi porttiaukkoon on monesti helpompi kääntyä vasemmalle kuin oikealle, koska kaistan yli käännyttäessä auton ehtii saamaan suoraan ennen kapeaa kohtaa”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

Perä ja katto alttiina kolhuille

Peräylitys eli takarenkaiden jälkeinen osa autoa siirtyy päinvastaiseen suuntaan kuin auto kääntyy. Tästä johtuen pakettiautoa ei kannata pysäköidä tien varteen sellaiseen kohtaan, missä peräylityksen vierellä on lyhtypylväs, liikennemerkki tai muu este. Mikäli pakettiauton eteen ja taakse pysäköidyt autot pakottavat liikkeelle lähdettäessä kääntymään jyrkästi, ottaa peräylitys helposti kiinni esteeseen.

Myös pakettiauton korkeus on syytä huomioida, koska auton katto on usein huomattavasti ohjaamon kattoa korkeammalla. Näin ollen pakettiauto ei välttämättä mahdu kaikkiin pysäköintihalleihin tai autotalliin.

”Samoin erilaiset katokset rakennusten ovien kohdalla sekä matalalla olevat parvekkeet ovat petollisia paikkoja tottumattomalle korkean auton kuljettajalle”, Vesalainen toteaa.

Käytä peilejä

Pakettiautoa ajettaessa pitää hallita peruuttaminen peilien avulla. Peileistä huolimatta auton taakse ja rinnalle jäävät katveet joihin kuljettajan on monesti mahdotonta havainnoida. Peruutettaessa on huomiota kiinnitettävä peilien lisäksi auton nokan sivuttaisliikkeisiin autoa käännettäessä. Muun muassa aivan auton vieressä oleva matala betoniporsas tai tolppa jää helposti korkealla istuvalta kuljettajalta huomioimatta.

Varsinkin piha-alueilla pitää olla tarkkana myös siinä, ettei auton taakse tai muihin katveisiin jää ketään tai mitään piiloon. Erityisesti lasten on vaikeaa hahmottaa, ettei pakettiauton kuljettaja välttämättä havaitse heitä. Olisikin hyvä, että joku olisi peruutettaessa ulkona antamassa käsimerkein ohjeita. Erityisesti jos autossa ei ole peruutuskameraa.

”Tällöin on sovittava selkeät merkit ja pelisäännöt. Lisäksi merkkien näyttäjän on sijoituttava niin, että hän näkee katveisiin ja että kuljettajalla on mahdollisuus havaita hänet ”, Vesalainen painottaa.

Pakettiauto

Pitkän akselivälin johdosta takapyörät oikaisevat käännöksessä.

Vasemmalle, kaistan yli käännyttäessä auto ehtii suoristua ennen kapeaa kohtaa.

Käännyttäessä vasemmalle peräylitys siirtyy oikealle. Peräylityksen liikkeet on huomioitava muun muassa pysäköintipaikkaa valittaessa.

Katokset ja parvekkeet on pakettiauton kanssa huomioitava eri tavalla kuin henkilöautolla.

Peruutettaessa ja käännettäessä on huomiota kiinnitettävä peilien lisäksi nokan sivuttaissiirtymiin.