Älä jää hankeen jumiin

1.2.2018, klo 14.55

Lunta on tupruttanut eteläisessä Suomessa tällä viikolla sankasti ja moni autoilija on saanut kokea talviautoilun haasteet juuttuessaan kiinni hankeen.

Kaiken aa ja oo on tietenkin ennakointi eli autoa ei pitäisi ajaa sellaiseen paikkaan, johon se on vaarassa jäädä kiinni. Mikäli lumeen kuitenkin juuttuu, tilanteesta pelastaa väljä aikataulu, hetken harkinta, asiamukaiset varusteet sekä puhelimeen etukäteen tallennettu hinaus- tai matkanjatkamispalveluiden numero, josta aina saa avun paikalle, jos omat keinot eivät riitä. Esimerkiksi Autoliiton Plus-jäsen saa ongelmatapauksissa apua veloituksetta.

Lumilapio on tärkeä varuste:

• Mikäli auton ja ajoradan välissä on aurausvalli, kaiva siihen auton mentävä aukko.
  • Kaiva urat auton kaikkien renkaiden eteen.
  • Mikäli auto on pohjaa myöten kiinni hangessa, pyri lapioimaan lunta pois auton alta mahdollisimman paljon.

Mikäli lapiolla tehdyt esivalmistelut eivät auta eikä asianmukaisia lapiointivälineitä ole mukana tai järkevästi saatavilla, saattaa auton heijaamisesta olla apua:

• Aja autolla eteenpäin niin pitkälle kuin se etenee.
  • Tämän jälkeen anna auton valua taaksepäin tai vaihtoehtoisesti peruuta taaksepäin niin pitkälle kuin mahdollista.
  • Ota uusi yritys eteenpäin.

Näin heijaamalla eteen ja taakse saat vähitellen kasvatettua auton liikerataa.

”Heijatessa on tärkeätä havainnoida huolellisesti joka suuntaan, ettei osu mihinkään tai kehenkään. Pyörien sutiessa pehmeässä lumessa on myös mahdollista, että auton vetävä pää liukuu sivusuunnassa yllättäen, joten myös sivuilla tulisi olla tilaa”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

Auton irrotessa jumista on tärkeää huolehtia, ettei syöksytä suin päin esimerkiksi takaa lähestyvän auton eteen. Kuljettajalta siis edellytetään huolellisuutta, tarkkaavaisuutta ja kykyä ennakoida tilanteen kehittymistä.

Mikäli tuntuu, että auton vetoluistonesto tappaa vedon heijatessa liian aikaisin, voi luistoneston kytkeä hetkellisesti pois kojelaudassa olevasta nappulasta. Jumiin jääminen on oikeastaan lähes ainoita tilanteita, jolloin näin kannattaa toimia. Kun auto on saatu irti hangesta, on luistonesto muistettava kytkeä takaisin päälle. Monessa autossa vetoluistoneston pois kytkeminen poistaa myös ajonvakautusjärjestelmän toiminnasta.