Uusi tiepalveluauto Turkuun

24.7.2020, klo 11.54

Autoliiton yleisen tiepalvelun apu saapuu Turun alueella paikalle uudella, kattavasti varustellulla Ford Transit Customilla.

Autoliiton vapaaehtoiset tiepalvelumiehet kulkevat avustuspaikoille pääsääntöisesti omilla autoillaan. Autoliitolla on kuitenkin omistuksessaan viisi tiepalveluautoa, jotka ovat vilkkaimmilla alueilla toimivien tiepalvelumiesten käytössä. Osa tiepalvelukeikoista ja hinaukset hoidetaan Autoliiton valtakunnallisen hinauskumppaniverkoston kalustolla.

Turun alueen tiepalveluauto tuli tänä kesänä vaihtoikään seitsemän vuoden iässä. Uuden tiepalveluauton aihioksi valikoitui Ford Transit Custom kompaktin kokonsa ja hyvän ajettavuutensa vuoksi.

”Vastaava auto on ollut tiepalvelumiesten käytössä Oulun seudulla vuoden verran, hyvin kokemuksin”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen perustelee.

Tavaratilan osastointi ja varustelu

Uuden auton varusteli tiepalvelukelpoiseksi porilainen Auto-Kirmola Oy, jonka käsialaa ovat neljä viidestä Autoliiton omistamasta tiepalveluautosta.

”Olemme olleet tyytyväisiä Kirmolan tekemiseen jo aiempien hankintojen kohdalla eikä pettyä tarvinnut tälläkään kertaa”, Vesalainen toteaa.

Auton tavaratila jaettiin kolmeen osastoon. Tätä varten autoon tilattiin jo tehtaalta lisävarusteena liukuovi myös vasemmalle kyljelle. Vasemman liukuoven taakse tuli säilytystila liikenteenohjaus-, ensiapu- ja alkusammutusvarusteille, joiden pitää olla nopeasti tiepalvelumiehen saatavilla.

Oikean liukuoven takaa löytyvään osastoon asennettiin Modul-System -huoltokalusteita. Lisäksi siellä on paineilmaletkukela ja virranantopistokkeet sekä 12 V- että 24 V-sähköjärjestelmille. Takaluukun avaamalla paljastuu lisää huoltokalusteita, kompressori sekä ulos vedettävä ruuvipenkki.

Välipohjan alle säilytystilaa ja tekniikkaa

Tavaratilaan on kauttaaltaan rakennettu välipohja. Oikealla liukuovella välipohjan alle jäävässä tilassa on vetolaatikot ja takaluukulla vastaava tila hyödynnettiin rakentamalla iso vetolaatikko liukutason päälle. Ylhäältä saranoitu takaluukku toimii sadesuojana vetolaatikon päällä.

Vasemmalla liukuovella välipohjan alle jäävään tilaan asennettiin kaksi järeää kuorma-auton akkua, akkulaturi ja tavaratilaa sekä ohjaamoa lämmittävä polttoainetoiminen ilmalämmitin.

Tavaratilan jokainen osasto on valaistu led-nauhalla. Myös takaluukun sisäpintaan asennettiin valonauha, jolloin se luukun ollessa auki valaisee välipohjasta ulos vedetyn laatikon. Oikealle liukuovelle sekä takaovelle tuli lisäksi tehokkaat työvalot. Sekä työ- että sisävaloja saa hallittua kunkin osaston oven pielissä olevien katkaisijoiden lisäksi auton ohjaamosta.

Näkyvyyttä vilkkupaneelein ja ruuhkavilkuin

Katon etupäähän asennettu vilkkupaneeli näkyy periaatteessa neljään suuntaan. Taaksepäin paneelin näkyvyys on kuitenkin rajallinen, joten katon takaosaan tarvittiin pieni, niin ikään neljään suuntaan vilkkuva, toinen paneeli. Sivupeileissä on eteen ja sivulle näkyvät laajan vilkkumiskulman ruuhkavilkut.

”Käytännössä ruuhkavilkkujen sijoittaminen sivupeileihin on osoittautunut maskiin asentamista toimivammaksi ratkaisuksi, koska peileistä vilkut näkyvät tiepalveluauton eteen pysäköidyn auton ohi, kauas vastaantulijoille. Lisäksi peilikuorista vilkut näkyvät myös sivulle lisäten näin auton havaittavuutta sivulta lähestyttäessä”, Vesalainen summaa.

Takapuskuriin asennettiin pienet mutta tehokkaat ruuhkavilkut. Koska takaluukku peittää auetessaan taaemman kattopaneelin, asennettiin takaluukun sisäpintaan toiset ruuhkavilkut, jotka näkyvät taaksepäin luukun ollessa auki.

Auton ulkoasun viimeistelystä huolehti keravalainen Mainoste Print Oy. Koska Transitin on tarkoitus palvella tiepalveluajossa mahdollisimman pitkään, autoon tehtiin vielä ennen käyttöönottoa Finikor-ruosteenestokäsittely Nurmijärven alustasuojauksessa.