Perustuslakivaliokunta ei lämmennyt liikennevirhemaksulle

26.4.2018, klo 13.34

Hallituksen kaavailema ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu olisi perustuslain vastainen.

Valmisteilla olevaan tieliikennelain kokonaisuudistukseen kaavailtu uusi hallinnollinen seuraamus eli ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu on törmännyt perustuslakivaliokuntaan. Hallituksen esityksessä tieliikennelaiksi esitettiin uuden hallinnollisen liikennevirhemaksun käyttöönottoa osassa tieliikenteen liikennerikkomuksia. Hallituksen esityksessä esitettiin haltijavastuuta ja siten todistustaakan kääntämistä. Näin esimerkiksi kameravalvonnasta määrätyt liikennevirhemaksut olisi osoitettu automaattisesti ajoneuvon omistajalle tai haltijalle. Maksun välttääkseen tämän pitäisi todistaa syyttömyytensä ja osoittaa, kuka ajoneuvoa ajoi. Autoliitto totesi lakivaliokunnalle antamassaan lausunnossa menettelyn perustuslain vastaiseksi ja perustuslakivaliokunta oli eilen antamassaan mietinnössä samoilla linjoilla.

Katso:

Perustuslakivaliokunnan mietintö.