Invamerkki ei estä pysäköintivirhemaksua

13.6.2022, klo 13.33

Liikkumisesteisen pysäköintitunnus tuo helpotuksia pysäköintipaikan valintaan sekä maksuihin. LE-tunnuksen haltijoiden on kuitenkin oltava tarkkana, sillä invapaikka ei aina ole ilmainen.

Suomessa on noin satatuhatta invamerkkiä eli liikkumisesteisen pysäköintitunnusta ja niitä myönnetään vuodessa 10–15 000. Merkin voimassaolo pitää uudistaa vähintään kymmenen vuoden välein, mutta se voidaan myöntää myös kertaluonteisesti lyhyemmäksi määräajaksi.

”Merkin myöntäminen ei edellytä pysyvää vammaa, vaan LE-tunnusta voi hakea myös väliaikaisen vammautumisen takia vaikkapa neljäksi kuukaudeksi. Päätöksen edellytysten täyttymisestä ja siitä, kuinka kauan tunnusta tarvitaan, tekee lääkäri ja tunnus haetaan Traficomilta”, Autoliiton projektipäällikkö Janne Koivisto kertoo.

LE-tunnuksella voi pysäköidä pyörätuolimerkillä osoitetuille pysäköintipaikoille. Lisäksi yleisillä alueilla tunnus oikeuttaa pysäköinnin muun muassa pysäköintikieltoalueilla, pihakaduilla ja pyöräkatujen ajoradalla, jos siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa. Yleisillä pysäköintipaikoilla tunnus vapauttaa myös pysäköintimaksusta ja aikarajoituksista.

”Monelle, varsinkin uudelle LE-tunnuksen käyttäjälle tulee yllätyksenä se, että yksityisillä pysäköintialueilla säännöt voivat olla erilaisia. Vaikka invapaikka alueelta löytyy, voi pysäköinti olla LE-tunnuksellisillekin autoille maksullista tai aikaraja voi olla voimassa. Maksun laiminlyönnistä voi seurata valvontamaksu”, Koivisto huomauttaa.

Kiinteistönomistajahan viime kädessä päättää siitä, onko pysäköinti maksullista myös LE-tunnusta käyttäville. Jos se on maksullista, siitä pitäisi entistä selkeämmin kertoa, jotta keneltäkään ei jäisi maksu vahingossa suorittamatta.

”Toisinaan valtion virastot sijaitsevat yksityisten omistamissa kiinteistöissä, joissa yksityinen valvontayritys on sitten määrännyt valvontamaksuja esimerkiksi Kelassa asioiville LE-tunnuksen haltijoille”, Koivisto kertoo.

Liikkumisesteisille henkilöauto on usein ainoa tapa hoitaa asiointimatkoja ja LE-paikkojen sujuva löytyminen on tärkeää esteettömyyden toteutumiselle. Autoliitto on kerännyt jo reilun parin vuoden ajan yhdessä kuntien ja muiden kumppanien kanssa tietoja liikkumisesteisten pysäköintipaikoista Autoliiton mobiilisovellukseen, joka on veloituksetta ladattavissa ja käytettävissä sekä Android- että iOS-käyttöjärjestelmille. Mukana on jo noin 50 kuntaa tai kaupunkia sekä toistakymmentä muuta toimijaa.

”Sovelluksessa on sijaintitietojen lisäksi mahdollista syöttää kuva pysäköintipaikasta sekä lisätietoja esimerkiksi paikan maksullisuudesta. Olisi hienoa, jos esimerkiksi yksityiset pysäköintiyritykset lähtisivät projektiin mukaan tuottamaan ajantasaista tietoa liikkumisesteisille”, Koivisto toteaa.

Sovellus on ladattavissa veloituksetta Googlen Play -kaupasta sekä Applen AppStoresta.