Helsingissä järjestetään autoilijoiden kurituksen vastainen torviprotesti

28.8.2020, klo 12.23

Facebook-ryhmästä alkunsa saanut kansalaisaktiivisuus tiivistyy mielenosoitukseksi keskiviikkona 2.9. klo 13-14.30 Helsingissä.

STOP! Autoilijoiden kuritukselle! -nimisestä Facebook-ryhmästä liikkeelle lähtenyt autoilijoiden verorasituksen kasvattamista vastustava kansalaisaktiivisuus etenee seuraavaan vaiheeseen, kun ryhmä järjestää kaikille avoimen mielenilmauksen Helsingissä. Ensi keskiviikkona 2.9. klo 13 käynnistyvässä tapahtumassa autoilijoiden letka kiertää poliisiauton vetämässä saattueessa. Reitti kulkee eduskuntatalon ohitse, jonka kohdalla ajoneuvojen äänimerkkiä soitetaan päättäjien havahduttamiseksi asialle. Siitä nimi Torviprotesti.

”Mielenosoituksen päätarkoituksena on osoittaa päättäjille, että autoilijoiden kurittamisessa on menty liian pitkälle. Päättäjien pitää alkaa ymmärtää, että autoilijoiden mitta on täynnä. Tämän osoittaaksemme, tapahtumassa yksityisautoilijat sekä kuljetusala yhdistävät voimansa”, yksi tapahtuman puuhamiehistä Tomi Piminäinen toteaa.

Tapahtumaan osallistuvat henkilöautot kiertävät suunniteltua lenkkiä klo 13-14, jonka jälkeen raskas kalusto ajaa eduskuntatalon ohitse kertaalleen.

Tapahtumaan voi käydä ilmoittautumassa etukäteen Facebookissa.

”Autoliitto antaa tukensa tällaiselle kansalaisaktivismille. Tämä omalta osaltaan kertoo autoilun merkityksestä tavallisille suomalaisille. Suomalaiset harvoin lähtevät barrikadeille, mutta nyt monen mitta alkaa olla täynnä”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.