VAPEPA toiminta Nastolassa | Autoliitto

VAPEPA toiminta Nastolassa

14.01.2018

Nastolan alueen VAPEPA toiminnan omat sivut.

Nastolan Autoliiton osasto toimii SPR:n Nastolan hälytysryhmän alaisena. Saamme hälytykset SPR:n valmiuspäivystäjiltä.

Miten pääsee VAPEPA toimintaan mukaan?

VAPEPA toimintaan pääsee parhaiten mukaan osallistumalla VAPEPAn järjestämille kursseille. Niitä järjestää Lahden seudun paikallistoimikunta. Kursseja voi etsiä VAPEPAn verkkosivuilta www.vapepa.fi tai tilata uutiskirje sähköpostiin ilmoittamalla sähköpostiosoitteensa autoliittonastola@gmail.com

Mitä kursseja pitäisi käydä?

Tärkeimmät kurssit ovat peruskurssi ja etsintäkurssi. Koska toimimme poliisin kutsumana ja auttavana toimijana, VAPEPAn toimintaa sitoo vaitiolovelvollisuus ja toimiminen johdetusti etsinnöissä. Kursseilla kerrotaan VAPEPAn toiminnan velvollisuuksista, kun etsitään henkilöä sekä etsintämenetelmistä.

Miten liitytään VAPEPAan?

Vapaaehtoisen pelastuspalvelun toiminnassa ei ole henkilöjäseniä, vaan mukana olijat kuuluvat johonkin taustajärjestöön, esim. SPR, Autoliitto tai kyläyhdistys. Osallistuminen ei edellytä jäsenmaksujen maksamista.

Miten minut kutsutaan esim. etsintöihin?

Vuoden 2017 alusta siirrytään OHTO-järjestelmään, jossa etsintöihin kutsuttavat hälytysryhmät ja ryhmäläiset saavat tiedon hälytyksestä tekstiviestillä. Hälytysviestin saavuttua mukaan osallistuva vastaa tekstiviestillä tehtävän numero ja OK esim "#388 OK" , jolloin osallistuja saa toisena viestinä tiedot kokoontumispaikasta ja ajankohdasta sekä tehtävän luonteesta. Tarvittaessa hälytyksiin voidaan kutsua myös puhelimitse.

Mikäli ryhmän jäsen vastaa esim. "388 EI" , tällöin ilmoitetaan että ei pääse tulemaan. Tällöin viestejä ei tähän hälytykseen enää tule. Ryhmän jäsen voi ilmoittaa myös tulevansa paikalle myöhemmin, esim "#388 paikalla 21.00" Lisäksi voidaan vastausviestissä ilmoittaa mukaan ottamansa erikoisvälineet esim, "#388 otan mukaan mönkijän"

Onko pakko lähteä joka kerta etsintään?

Ei. Hälytyksen tullessa ilmoitetaan hälyttäjälle pääsystä tai ei pääse. On toivottavaa ilmoittaa myös, jos ei pääse. Hälyttäjälle ei tarvitse perustella miksi ei pääse, toiminta on vapaaehtoista. Etsintään ei voi osallistua sairaana tai alkoholin vaikutuksen alaisena eikä jos tuntee itsensä muutoin väsyneeksi. Hälytykset tulevat usein ilta-aikaan, arkena ja viikonloppuisin.

Mitä kokoontumispaikalla tapahtuu?

Tehtävän luonteesta riippuen kokoontumispaikalla kootaan tarpeen mukaan erilaisia etsintäryhmiä. Jos paikalle on kutsuttu etsintäkoiria, heidän ryhmänsä lähtevät usein ensin. Aluksi saattaa olla hieman odottelua, koska kaikki eivät saavu paikalle ihan yhtäaikaa ja ryhmiä saatetaan pilkkoa ja koota uusia ryhmiä. Tehtävän annossa saattaa kulua hieman aikaa. Kannattaa ilmoittaa jos omaa jotain erityistaitoja esim. suunnistaminen tai jos alueen paikallistuntemus on hyvä.

Miten varautua etsintään?

Etsintöihin kannattaa varautua aina huonoimman sään mukaan. Eli vaikka aluksi aurinko paistaisi, saattaa sade yllättää sekä illan ja yön kylmyys. Juotavaa, vettä noin 4h tunnin tarvetta varten sekä jotain pientä evästä. Muita välineitä ovat mm. taskulamppu, pilli, kynä, kompassi. Älypuhelin ei välttämättä sovellu kartta-alustaksi vaan usein kokoontumispaikalla jaetaan paperinen kartta. Kokoontumispaikalla jaetaan myös keltaiset VAPEPA huomioliivit.

Voinko kertoa perheelle tai kavereille mitä etsinnässä tapahtui?

VAPEPA toimintaa sitoo vaitiolovelvollisuus ja siksi etsintätapahtumista ei tule kertoa muuta kuin mitä tiedotusvälineissä kerrotaan. Etsintäryhmille järjestetään myöhemmin purkutilaisuus, jossa käydään läpi tapahtuma. Ikävissä tapauksissa on suotavaa puhua asia läpi.

Minkäikäinen voi osallistua VAPEPA toimintaan?

Varsinainen toiminta vaatii 18-vuoden iän, harjoituksissa voi olla nuorempia.