Osastosta Moottori-lehdessä | Autoliitto

Osastosta Moottori-lehdessä

Moottorilehteen:

Autoliiton Kuopion osasto ry.

AL:n Kuopion osasto toimii alueella: Kuopio, Siilinjärvi, Tervo, Tuusniemi, ja Kaavi. Jäseniä oli vuoden 2019 lopussa 3071.

Osaston immeisiä yhdistää myöskin yhteiset harrastuksemme, joista tunnetuimpia ovat Mikroautoilu ja Tiepalvelu, Pienoissähköautoilijoista puhumattakaan.

AL:n FK-kerho Kuopio järjestää jo tunnettua ja perinteeksi muodostunutta äitienpäivän ajoa ja lisäksi pitää kunnia-asianaan 5:n Savocup:in ja 1:n kansallisen kilpailun järjestelyä vuotta kohden. Savocupista yhden kerho järjestää itse ja vastaa muiden kilpailuiden järjestämisestä.

Autoliiton Kuopion osaston Fk-kerholla on ollut aktiivista toimintaa Kuopiossa yli 30 vuoden ajan.Kerholla on talkoovoimin rakennettu ja ylläpidetty mikroautorata Neulamäessä.
Neulamäen karting radalla on omat kerhotilat käytettävissä. Radalla saa ajaa vain AKK:n luokittelemilla mikroautoilla ja minimotoilla, jotka eivät ylitä ympäristöluvan mukaista melurajaa. Neulamäen karting rata on yksi Suomen vanhimmista edelleen toiminnassa olevista radoista. Kaupungin omistaman radan ylläpidosta huolehtii Autoliiton FK-kerho Kuopio. Radan pituus 700 ja leveys 7 metriä. Radan ympärillä suojarengasaidat ja nurmetut suoja-alueet. Radalla sijaitsee huoltorakennus, sosiaalitilat ja tuomaritorni.

Kilpailutoimintaa radalla on ollut jo yli 30 vuotta ja tunnetuimpia joka vuosi järjestettävien Äitienpäiväkisojen osanottajia ovat olleet mm. Mika Häkkinen, Mika Salo, Jyrki Järvilehto ja Kimi Räikkönen. FK-kerho kouluttaa myös uusia ja nuoria ajajalupauksia myös itse,

järjestäen keväisin aloittelijoiden kurssin 6 – 10 vuotiaille lajista kiinnostuneille. Kerholla on viisi karting-autoa, joten alkuun ei tarvitse omaa autoa ostaa.

AL:n PSA-kerho kilpailee hyvällä menestyksellä kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa Suomen rajojen sisä- ja ulkopuolella. saavutuksina mm. Suomen mestaruus- ja MM-mitaleja.

Lisäksi järjestämme vuosittain Savon Pihistys-taloudellisuusajokilpailun, joka tänä vuonna jouduttiin perumaan koronasta johtuen. Kilpailu ajetaan mahdollisesti myöhemmin kesällä tai syksyllä.

Tiepalvelumiehillä on alueellamme oma yhdistyksensä (AL:n Pohjois-Savon Tiepalveluyhdistys ry.) kokoavana voimana. Tiepalvelua saamme kiittää heidän antamastaan avusta kaikenlaisissa tapahtumissa, olemmehan tottuneet näkemään heitä järjestämissämme yleisötapahtumissa liikenteenohjaajina, järjestyksenvalvojina, pimeänajon koulutuksissa ja taitoajon alkukokeiden järjestelyissä (vain muutamia mainitakseni). Tiepalveluyhdistys kokoaa voimansa yhteen laajalta alueelta, Varkauden eteläpuolelta Iisalmen pohjoispuolelle saakka. Yhdistykseen kuuluu piirin alueella olevien osastojen jäseninä olevat tiepalvelumiehet.

Mittee myö tehhään:

Osasto järjestää vuosittain tapahtumia, joista tunnetuimmat lienee Äitienpäiväajot ja Savon Pihistys.

Osaston puitteissa on oltu järjestyksenvalvojina rallikilpailuissa, vapaaehtoisessa pelastuspalvelussa, auto- ja liikennekilpailuissa, järjestetty autonpäivää, asiantuntijoina radiossa, liukkaankelin- ja pimeänajokurssin järjestäjinä ym. nautinnollista yhdessä oloa unohtamatta.

Osastolla on edustus mm. Autoliiton liittovaltuustossa, vaalivaliokunnassa, AL-Sport toimikunnassa ja tiepalvelutoimikunnassa.

Osastoon kuuluvat: FK- kerho ja PSA- kerho.

Sekä itsenäisenä yhdistyksenä Autoliiton Pohjois-Savon tiepalveluyhdistys ry

Osaston nettisivut ovat osoitteessa:

www.autoliitto.fi/kuopio

Kari Kuokkanen