AL-NETTILEHTI HAMINAN SEUDULTA NUMERO 3 / 2018 | Autoliitto

AL-NETTILEHTI HAMINAN SEUDULTA NUMERO 3 / 2018

Kevät on jo pitkällä ja Virkistysmajalla on alkanut toiminta. Talkoot olivat 12. toukokuuta, siivousta jotta paikat tulevat puhtaiksi, ja alueen ja rakennusten tarkastelua, että tietää onko remonttia edessä. Sauna-  ja grillipuita mökille ja siitä edelleen liiteriin, jotta on millä lämmittää. Siitä se kesäkausi taas alkaa.

Aseman koulun joukkue pronssille SM-Fillarikisassa

Autolliiton järjestämä Fillarimestari kisan 2018 mestaruudet on ratkaistu Kylpylä- hotelli Peurungassa, Laukaassa.
Lasten ja nuorten liikenneturvallisuutta edistävän Fillarimestari kilpailun Suomen mestaruus ratkaistiin jo 16. kertaa. Polkupyörän hallintaa sekä liikennesääntötuntemusta testaavan kisan voitti Mäkelänmäen koulun joukkue Muuramesta. Haminan Aseman koulun joukkue sijoittui hienosti kolmanneksi. Aseman koulun joukkueeseen kuuluivat Aapo Ristola, Sisu Ikonen, Jenna Pellinen ja Liinu Urpalainen. Koulusta joukkuetta johti opettaja Joosa Muurman.
Kisaan oli edennyt yhteensä 19 koulun joukkueet eri puolelta Suomea viime syksynä järjestetyistä aluekarsinnoista. Kisa käsitti kolme ajokoetta ja kolme teoriaosuutta.
Haminan joukkuetta olivat valmentaneet Joosa Muurmanin lisäksi Autoliiton Haminan seudun osasto ja alueen tiepalveluasiamies. Teoriaa opetti Mäkelän Autokoulusta Aki Laasonen.

Aseman koulun joukkue ja Joosa joukkueen johtajana.

Autoliitto mainostaa

Hyvin on Autoliitto mainostanut, monesta paikasta on mainoksia pongattu.

Tunnetko liikennemerkit, mitä mikin tarkoittaa :-)

Voiko vesiliirtoon joutumisen välttää?

Keskeinen sateella ajamisen riski on vesiliirtoon joutuminen. Vesiliirrossa rengas ei kykene läpäisemään kaikkea tiellä olevaa vettä, jolloin se nousee vesipatjan päälle. Tällöin auto ei ole enää ohjattavissa.

Kun vesiliirto loppuu ja rengas ottaa taas kiinni tien pintaan, on tärkeää, että auton ohjaus on haluttuun ajosuuntaan. Jos kuljettaja on hätääntyneenä kääntänyt ohjauksen ääriasentoon päästäkseen pois vetisistä urista, käyttäytyy auto todella arvaamattomasti pidon palatessa yhtäkkiä.

Vesiliirron syntyyn vaikuttavat tiellä olevan veden määrä, käytetty ajonopeus sekä renkaiden ominaisuudet ja kunto.

Vesiliirtoa voit välttää seuraavin keinoin:

- Aja sateella riittävän alhaisella tilannenopeudella.

- Aja vain hyvillä ja keliin sopivilla renkailla (kesällä kesärenkaat, talvella talvirenkaat).

- Tutustu huolellisesti rengastestien tuloksiin ennen uusien renkaiden ostamista.

- Tarkasta rengaspaineet säännöllisesti ja säädä ne kuormauksen mukaisiksi.

- Älä aja ajourissa vaan niiden vieressä.

Renkaiden kunto jää tarkistamatta

Puolet suomalaisista ei tarkista kesärenkaiden kuntoa asianmukaisesti. LähiTapiolan tutkimuksen mukaan etenkin nuoret suhtautuvat renkaisiin huolettomasti.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset vaihtavat kesärenkaisiin melko tunnollisesti, mutta renkaiden urasyvyyden mittaaminen unohtuu monelta.

Kesärenkaita vaihtaessa on oikea hetki tarkistaa niiden kunto. Laki määrittää henkilö- ja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 millimetriä. Asiantuntijoiden mukaan urasyvyyden tulisi kuitenkin olla vähintään 4 millimetriä, koska etenkin sadekelillä tätä matalampi urasyvyys voi olla turvallisuusriski.

Lähes 80 prosenttia suomalaisista hankkii uudet kesärenkaat 2-5 vuoden välein. Innokkaamin uusia renkaita hankitaan maaseudulla, missä uudet renkaat vaihdetaan alle vähintään 2-3 vuoden välein. Pääkaupunkiseudulla saman tekee vain joka kolmas. (Lähde: Maaseudun Tulevaisuus 20.4.-18, Jarmo Palokallio)

Mikä onkaan tärkeintä liikenteessä

Joulukuussa tehty kysely, vastaajat saivat valita kolme asiaa. Kyselyn tekivät Liikenneturva ja Kantar TNS.

- Turvallisuus 65      (prosenttia vastaajista)

- Sujuva eteneminen 47

- Toisten huomioon ottaminen 34

- Hyväkuntoiset tiet 34

- Liikennesääntöjen noudattaminen 29

- Liikkumisen taloudellisuus ja edullisuus 14

- Ajamisen nautinto 11

- Liikkumisen ympäristöystävällisyys 9

- Pieni polttoaineen kulutus 9

- Liikkumisen terveellisyys 9

- Sujuvuus 6

-Silmää miellyttäväympäristö 4

- Nopeus 2

Liikenneturvan uusi NÄE IHMINEN LIIKENTEESSÄ -kampanja haastaa jokaisen miettimään omaa toimintaansa liikenteessä, ja kenties tekemään jotain toisin.

Nopeudet laskeneet

Trafin selvityksen mukaan keskinopeudet ovat laskeneet, mikä on vähentänyt henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia. Kameravalvotuilla teillä keskinopeudet ovat tipahtaneet 2 kilometrillä tunnissa. Yllättäen keskinopeudet ovat laskeneet myös niillä teillä, joilla ei ole automaattivalvontaa. Henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet vähenivät niillä suhteellisesti jopa enemmän kuin automaattivalvotuilla tieosuuksilla.

Tasaisten tieosuuksien sijaan kameravalvontaa tulisi keskittää liittymäalueille ja muihin liikenneturvallisuuden ongelmapaikkoihin. Tuolta osin tulos vastannee autoilijoiden ajatuksia. Tasaisille ja turvallisille tieosuuksille pystytetyt valvontakamerat nähdään lähinnä rahastuskeinona. Kameravalvonnan tulot valtiolle ovat kymmeniä miljoonia euroja vuodessa. (Lähde: Maaseudun Tulevaisuus 20.4.-18, lyhennelmä Jarmo Palokallion kirjoituksesta)

Kesän ohjelmat ovat vielä vähän hakusessa, mutta pikku hiljaa kaikki selviää. Onkikisat ovat joskus ja virkistyspäivä perinteen mukaisesti kesällä. Sauna lämpenee aina kun sen lämmitää, kai joka ilta ja päivälläkin.

Mukavaa kesää, nauttikaa!