Matkapuhelimen käyttö ulkomailla | Autoliitto

Matkapuhelimen käyttö ulkomailla

Matkapuhelin ja kotimainen liittymä toimii yleensä ulkomailla ilman erityistoimia. Matkapuhelin etsii automaattisesti sen operaattorin verkon, jonka kanssa kotimaan operaattori on tehnyt roaming- eli verkkovierailusopimuksen.

Matkapuhelinpalvelujen käyttö ulkomailla laskutetaan pääsääntöisesti erillisten verkkovierailuhinnastojen mukaan ja hinnoissa voi olla huomattavia eroja eri matkakohteiden välillä.

Vinkit matkapuhelimen käyttöön ulkomailla

1. Selvitä liittymäsi toimivuus ulkomailla

Yleensä matkapuhelinliittymät toimivat myös ulkomailla.
Matkapuhelimen lisäksi myös muilla mobiililaitteilla, kuten tableteilla, voi yleensä käyttää palveluita ulkomailla.
Voit tarkistaa toimivuuden laitteen asetuksista ja omalta operaattoriltasi.

2. Tarkista matkakohteesi verkkovierailuhinnasto

Operaattorit julkaisevat verkkovierailuhinnastojaan verkkosivuillaan. Tarvittaessa hintatietoja voi kysyä oman operaattorin asiakaspalvelusta.

Euroopan unionin ja ETA-maiden alueella matkustettaessa matkapuhelinpalvelujen hinnoittelua säännellään EU-asetuksella. Vaikka hinnat ovat pääsääntöisesti jonkin verran kotimaisia palveluja korkeammat, matkapuhelimen käyttö on usein huomattavasti edullisempaa EU- ja ETA-maissa verrattuna muuhun maailmaan. Tekstiviestin vastaanottaminen on maksutonta. Enimmäishinnat sisältävät arvonlisäveron.  Enimmäishinnat ovat voimassa EU-maiden lisäksi Norjassa, Islannissa ja Liechtensteinissa, jotka kuuluvat ETA-maihin (Euroopan talousalueeseen). Enimmäishinnat eivät ole voimassa muissa Euroopan maissa kuten Venäjällä.
Euroopan unionin ja ETA-maiden ulkopuolella matkustettaessa matkaviestinpalvelujen käytön hinnoissa voi olla huomattavia eroja eri matkakohteiden ja myös operaattorien hinnastojen välillä. Erityisesti datapalveluiden hinnoissa voi olla merkittäviä eroja kotimaisen ja ulkomaisen käytön välillä.

Kaikki saldorajapalvelut eivät välttämättä toimi Euroopan ulkopuolella.
Jotta vältyt yllätyksiltä, muista tarkistaa palvelujen hinnat matkakohteessasi omalta operaattoriltasi ennen matkaa.

3. Arvioi kulutustasi

Arvioi omia käyttötarpeitasi, jotta voit arvioida myös muodostuvaa laskua.

Muista kuitenkin, että datapalveluiden käytön määrää voi olla haastavaa arvioida etukäteen, sillä esimerkiksi videoiden katsominen ja sovellusten päivitykset voivat tarvita vaihtelevan määrän tiedonsiirtoa. Voit hyödyntää erilaisia laskureita datakäytön arvioinnissa. Esimerkiksi älypuhelimissa voi olla ominaisuutena mahdollisuus seurata puhelimella siirrettyjä tiedonsiirtomääriä.

Säästät tiedonsiirrossa lataamalla haluamasi sisällön, kuten kartan, puhelimeesi jo ennen matkaa.

4. Tarkista puhelimesi asetukset

Älypuhelimissa on pääsääntöisesti mahdollisuus kytkeä verkkovierailudatapalvelut päälle tai pois päältä käyttäjän valinnan mukaan. Puhelimen asetukset on hyvä muuttaa sopivaksi ennen verkkoon kirjautumista ulkomailla.

5. Suojaudu väärinkäytöltä

Suojaa puhelimesi salasanalla ja liittymäsi PIN-koodilla. Ota operaattorisi yhteystiedot mukaan matkalle, jotta voit pyytää liittymän sulkemista, jos matkapuhelimesi katoaa tai se varastetaan. Tee pyyntö liittymän sulkemisesta viipymättä katoamis- tai varkaustapauksissa.